Index / Media, nieuws en maatschappij/ Steeds meer mensen bidden op t werk
Eulogía
Hij genas hen allen Mat.12:15b

(@Luxuria: ja, ik moest toch een wat stoerder plaatje hebben he voor mijn avatar: er staat tóch een klein rondje met daaraan een pijltje boven mijn Icoon, dus was dat vorige plaatje te soft Maar ik ben nóg niet helemaal tevreden met 't plaatje, ben nog op zoek naar iets beters.)

Ik ben benieuwd naar de volgende mening onder de christenen: zijn er katholieken die er problemen mee zouden hebben samen met protestanten te bidden of zijn er protestanten die er moeite mee zouden hebben samen met katholieken te bidden, of zou dat voor niemand een probleem zijn? (En hoe zit dat bijvoorbeeld met katholieken en pinkstergelovigen/evangelischen enz.? Of moet ik nu een nieuw topic openen? )

[Bericht gewijzigd door Barbapapa op zondag 13 januari 2008 19:00:25]

_____

Maar hun die recht oordelen, gaat het goed, over hen komt de zegen van de voorspoed. (Spreuken 24:25)
Michie23

Ik als charismaat heb er ab-so-luut geen problemen mee om met andersdenkende christenen te bidden. Wel vermeld ik er altijd even bij dat ik misschien soms wat luidruchtig bid

_____
If you're not happy with God, why should He be happy with you?
Eulogía

@Michie: ja, dacht ik ook. volgens mij heeft elke 'groep' zo z'n eigen vormen, was benieuwd in hoeverre dat wel samen kon gaan

_____

Maar hun die recht oordelen, gaat het goed, over hen komt de zegen van de voorspoed. (Spreuken 24:25)
Nynthe
~ Calling all angels ~

Ik vind het geen vervelende ontwikkeling. Mensen doen zovaak dingen tijdens hun werk die er zo direct niet heel veel mee te maken hebben. En aangezien bidden door veel mensen wordt gezien als iets positiefs, heb ik liever dat ze dat dan doen zeg maar Daarnaast is het uitspreken van dingen heel goed op dingen op een rijtje te krijgen voor je zelf, iets wat je bij bidden ook doet. En als je dingen op een rijtje hebt, werk je waarschijnlijk ook beter.

Zolang de andere activiteiten, in dit geval dus gebed, het uitvoeren van je taken maar niet belemmerd dan hè?

Leuk stukje TM!

[Bericht gewijzigd door Nynthe op maandag 14 januari 2008 00:50:14]

_____
It's not easy waiting on you
It's not easy believing You got this together
RobertF

Quote:
Ik ben benieuwd naar de volgende mening onder de christenen: zijn er katholieken die er problemen mee zouden hebben samen met protestanten te bidden of zijn er protestanten die er moeite mee zouden hebben samen met katholieken te bidden, of zou dat voor niemand een probleem zijn? (En hoe zit dat bijvoorbeeld met katholieken en pinkstergelovigen/evangelischen enz.? Of moet ik nu een nieuw topic openen? )
Sjaloom Barbapapa,

Dat ligt eraan. Met de gemiddelde protestant, die niet al te moeilijk doet over mijn katholiek-zijn en misschien zelfs (licht) geïnteresseerd is in andere denkwijzen dan de zijne, zou ik prima kunnen bidden. Maar met protestanten die een uitgesproken hekel hebben aan de katholieke Kerk, of aan wat zij denken dat de katholieke Kerk is, wordt het al een stuk lastiger. Het ligt er dus vooral aan hoe diegene tegenover de katholieke Kerk staat.

Machiavelli
Cynische idealist

Een protestant kan imho ook nog een behoorlijk van de rozenkrans meebidden.

_____
Cynisch vanwege mijn cynisme, idealist vanwege mijn idealen.
RobertF

Sjaloom Machiavelli,

De basis van de Rozenkrans is het weesgegroetje, die dan ook vaker langskomt dan welk gebed ook. Weet je het zeker?

Machiavelli
Cynische idealist

Wees gegroet Maria,
vol van genade.
De Heer is met U.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.
En gezegend is Jezus,
de Vrucht van Uw schoot.

Dit deel kan een protestant bij mijn weten gewoon meezeggen en beamen. Dat zijn bijbelse gegevens. Met het kruisteken, de geloofsbelijdenis, eer aan onze vader en het onze vader kunnen we gewoon meebidden. En bij de verscheidene geheimen hebben we geen moeite met de blijde en lichtende geheimen en kunnen we de andere deels meedoen.

_____
Nynthe
~ Calling all angels ~

Persoonlijk zou ik dat niet bidden, omdat ik (nogmaals, persoonlijk) niet geloof dat Maria me zou horen, dus heel veel nut heeft het in mijn ogen toch niet.

Toch heb ik er geen moeite mee. Ik denk dat ik best samen zou kunnen bidden, zolang mensen er maar rekening mee houden dat de ander anders bid dan je zelf gewend bent.

_____
It's not easy waiting on you
It's not easy believing You got this together
RobertF

Quote:
Wees gegroet Maria,
vol van genade.
De Heer is met U.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.
En gezegend is Jezus,
de Vrucht van Uw schoot.

Dit deel kan een protestant bij mijn weten gewoon meezeggen en beamen. Dat zijn bijbelse gegevens. Met het kruisteken, de geloofsbelijdenis, eer aan onze vader en het onze vader kunnen we gewoon meebidden. En bij de verscheidene geheimen hebben we geen moeite met de blijde en lichtende geheimen en kunnen we de andere deels meedoen.
Sjaloom Machiavelli,

Een protestant die enthousiast zo tot Maria bidt, dat moet ik nog meemaken. Nee, protestanten kunnen zich maar beter bij hun eigen tradities houden. De Rozenkrans is zoiets typisch katholieks, dat je mijns inziens jezelf als protestant niet echt serieus neemt als je haar wilt bidden. Je hoeft dan ook niet per se elkaars tradities over te nemen, om samen tot God te kunnen bidden.

Machiavelli
Cynische idealist

Ik houd het zelf ook gewoon bij 'protsestante' gebeden hoor.

_____
Iriacynthe
crediblo quia absurdum

Ok, tikkeltje off-topic, maar ik wist niet dat jullie in Nederland een andere vertaling bidden dan wij. Is dat ook met het onze vader zo?

Blijkbaar is internationaal bidden ook al minder evident dan je zou denken.

_____
En voor mijn naaste buurman voel ik niets
mijn buurman mag dan nog zo'n nobel mens zijn
mijn buurman heeft nog nooit gehoord van Keats
ik ben geen snob, maar ergens moet een grens zijn.
RobertF

Sjaloom Iriacynthe,

Hier en daar is het onzevader en het weesgegroetje iets anders dan in België ja.

Trotse-Moslim
Realist én Optimist (komt hela

Quote:
Op zondag 13 januari 2008 16:43:48 schreef wateengedoe2 het volgende:
[...]
Dat heb ik inderdaad ook enkele malen meegemaakt, in Egypte op vakantie en in het meditation centre op Schiphol. Speciaal, ja

Dat heb ik ook meegemaakt in Egypte en bij een supergrote ziekenhuis in Utrecht. Was er een 'hoekje' met een Mariabeeldje, kaarsjes en een paar bijbels, en ook zo een 'islamitische hoekje' en ook zo een 'hindoestaanse hoekje'? meen ik.

_____
En verdraag met geduld alles wat zij (de ongelovigen) zeggen; en verlaat hen op gepaste wijze. (73:10)|Deo Volente| Accipere quam facere praestat iniuriam
wateengedoe2
semper ubi sub ubi

Quote:
Op maandag 14 januari 2008 10:37:04 schreef RobertF het volgende:
[...]Sjaloom Barbapapa,

Dat ligt eraan. Met de gemiddelde protestant, die niet al te moeilijk doet over mijn katholiek-zijn en misschien zelfs (licht) geïnteresseerd is in andere denkwijzen dan de zijne, zou ik prima kunnen bidden. Maar met protestanten die een uitgesproken hekel hebben aan de katholieke Kerk, of aan wat zij denken dat de katholieke Kerk is, wordt het al een stuk lastiger. Het ligt er dus vooral aan hoe diegene tegenover de katholieke Kerk staat.

Dat, en ook wat je precies samen doet, of waar je bij aanwezig bent. Ik ben één keer bij een (oecumenische) Avondmaalviering geweest (waar ik als enige niet aanging - en álle andere katholieken wel incl. de diaken, terwijl dat niet eens mag), en dat doe ik niet meer. Ook niet als het een protestantse (en geen oecumenische) dienst is, want de theologische verschillen vind ik te groot. De woorden die ik elke week (of soms vaker) uitgesproken hoor worden boven brood en wijn die dan verandern in het Lichaam en Bloed van Christus, die hoor ik daar ook en betekenen toch heel wat anders. Verder zou ik niet aanwezig willen zijn bij een volwassendoop van iemand die al als kind gedoopt is. Overigens - en dat staat los van oecumene - ook niet bij iemand die voor de tweede keer trouwt (na een scheiding). Nou kan dat in de meeste kerken niet, maar in sommige wel (bijv. de Lutherse kerken in Scandinavië) en ik ben ook wel eens bij een katholieke viering geweest waar over zo'n paar de zegen werd gevraagd (aangezien ze niet kerkelijk konden huwen). Dat doe ik dus ook niet meer. Kortom: alles waarbij iets gebeurt wat op een sacrament lijkt, maar het niet is (hertrouwen als je man/vrouw niet dood is), of het wel is maar op niet-katholieke wijze wordt toegepast (Avondmaal, overdoop).

Samengevoegd:
Quote:
Op maandag 14 januari 2008 17:23:31 schreef Iriacynthe het volgende:
Ok, tikkeltje off-topic, maar ik wist niet dat jullie in Nederland een andere vertaling bidden dan wij. Is dat ook met het onze vader zo?

Blijkbaar is internationaal bidden ook al minder evident dan je zou denken.

Ja, wij ('Ollandse katholieken, that is) gebruiken het onzevader letterlijk uit de Petrus Canisius en jullie moesten er weer zo nodig wat aan veranderen (waarom eigenlijk? Ik ben er in Brecht nog niet achter kunnen komen, maar kun jij erachter komen?)

[Bericht gewijzigd door wateengedoe2 op maandag 14 januari 2008 18:26:49] [Bericht samengevoegd op 14-1-2008 18:24:29]

_____
Daar waar 10 of 11 in Zijn Naam bijeen zijn ...
(Mt. 10010:10100)
Trotse-Moslim

Quote:
Op zondag 13 januari 2008 18:02:45 schreef Barbapapa het volgende:
Ik las laatst wel ergens (misschien kan ik het nog terugvinden) dat moslims niet willen dat een anders-gelovige langs hen loopt bij het bidden, omdat dan volgens de koran het gebed ongedaan wordt gemaakt.
Maar misschien dat Trotse-Moslim dat beter kan vertellen?
Om die reden zou ik het me kunnen voorstellen dat moslims een aparte ruimte willen hebben.

Ikzelf vind een toename van het 'bidden op het werk' trouwens wel positief, maar zou er zelf niet aan meedoen. Sowieso zou ik ook niet met anders-gelovigen samen in een ruimte willen bidden. (Ik heb alle respect overigens voor andere religies, maar ik zie mij niet als één met andere religies, zoals ik wel één ben met mede-christenen. Ik zie dan ook niets in 1 samengesmolten wereld-religie die zou bestaan uit alle 'wereldgodsdiensten'.)

Het is niet 'netjes' om over een gebedskleedje te lopen terwijl er een moslim op bid. (dat gebedskleedje is meestal ongeveer 50 cm in de breedte bij 1 meter) dus 1 meter vóór zich. Want de plek (gebedskleedje) dient 'rein' te zijn. Met 'rein' wordt er bedoeld dat het niet vies is en dat er geen urine of wat dan ook op zit. Dat is waarom de moslims op hun sokken of op blote voeten bidden. Omdat er misschien de kans bestaat dat ze op iets 'onreins' hebben getrapt buiten met hun schoenen. Voor de rest kan je gewoon naast ze staan of vóór hun lopen terwijl ze aan het bidden zijn, zolang je maar ong. 1 meter afstand houdt aan de voorkant tot de plek waar hun voorhoofd komt als ze knielen. En aan de zijkant hoef je geen afstand te houden, zolang je m maar niet wegduwt :-P

_____
En verdraag met geduld alles wat zij (de ongelovigen) zeggen; en verlaat hen op gepaste wijze. (73:10)|Deo Volente| Accipere quam facere praestat iniuriam
wateengedoe2
semper ubi sub ubi

Quote:
Op maandag 14 januari 2008 18:15:48 schreef Trotse-Moslim het volgende:
[...]

Dat heb ik ook meegemaakt in Egypte en bij een supergrote ziekenhuis in Utrecht. Was er een 'hoekje' met een Mariabeeldje, kaarsjes en een paar bijbels, en ook zo een 'islamitische hoekje' en ook zo een 'hindoestaanse hoekje'? meen ik.

Ah, nou dat hadden ze op die camping niet hoor. Maar wat ik wel extra mooi vond (i.t.t. op Schiphol) is dat we dezelfde bidrichting hadden. Ik bid altijd naar het oosten en in Egypte bidden de moslims ook die kant op.

_____
Machiavelli
Cynische idealist

Is er een speciale reden om naar het oosten te bidden?

_____
Iriacynthe
crediblo quia absurdum

Die symboliek van de opgaande zon, en Christus als licht van de wereld, als ik het goed heb. Kerken werden vroeger ook vaak in die richting gebouwd, maar da's een beetje uit de mode geraakt.

_____
En voor mijn naaste buurman voel ik niets
mijn buurman mag dan nog zo'n nobel mens zijn
mijn buurman heeft nog nooit gehoord van Keats
ik ben geen snob, maar ergens moet een grens zijn.
wateengedoe2
semper ubi sub ubi

Quote:
Op maandag 14 januari 2008 19:24:50 schreef Machiavelli het volgende:
Is er een speciale reden om naar het oosten te bidden?

Jup, in de richting van de opgaande zon als symbool voor de verrezen Christus. Dit is overigens voor mijn individuele (getijden)gebed vooral een keuze van mijzelf hoor. Maar wel in navolging van de normale gebedsrichting in katholieke kerken - voor de tridentijnse ('oude') Mis is het volgens mij zelfs verplicht om dat in een kerk te doen die op 't oosten gericht is.

Overigens - en Trotse Moslim moet mij maar corrigeren als 't niet klopt - mogen moslims juist niet op het moment zelf van de opgaande zon bidden, omdat dan zou kunnen lijken alsof ze de zon zelf aanbidden. Bij katholieken is dat voor zover ik weet nooit een issue geweest (maar wij knielen ook voor beelden en weten dan in ieder geval zelf drommels goed dat we die niet aanbidden )

Samengevoegd:
Quote:
Op maandag 14 januari 2008 19:29:00 schreef Iriacynthe het volgende:
Die symboliek van de opgaande zon, en Christus als licht van de wereld, als ik het goed heb. Kerken werden vroeger ook vaak in die richting gebouwd, maar da's een beetje uit de mode geraakt.

Ja, dat krijg je met zo'n lang verhaal, dan is er altijd weer iemand sneller ... Maar die 'mode', dat heeft dus met Vaticanum II te maken, want voor de 'nieuwe' Mis is het niet meer verplicht hem die kant op te vieren (vind ik wel jammer; ik vind de symboliek erachter prachtig en ben altijd blij om in een 'geooste' kerk* te zijn).

* Die zijn trouwens voor nog wel meer dingen handig ... ze zijn bruikbaar als kompas! (hetgeen ik dan in Antwerpen onlangs ook prompt gedaan heb)

[Bericht gewijzigd door wateengedoe2 op maandag 14 januari 2008 19:32:59] [Bericht samengevoegd op 14-1-2008 19:30:43]

_____
audacity

Quote:

Op maandag 14 januari 2008 19:29:17 schreef wateengedoe2 het volgende:
Overigens - en Trotse Moslim moet mij maar corrigeren als 't niet klopt - mogen moslims juist niet op het moment zelf van de opgaande zon bidden, omdat dan zou kunnen lijken alsof ze de zon zelf aanbidden. Bij katholieken is dat voor zover ik weet nooit een issue geweest (maar wij knielen ook voor beelden en weten dan in ieder geval zelf drommels goed dat we die niet aanbidden )

volgens mij moeten moslims richting Mekka bidden als ik het goed heb en heeft hun bidrichting niet zo veel met de zon te maken.

Trotse-Moslim

Quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 00:58:09 schreef marliesje het volgende:
[...]

volgens mij moeten moslims richting Mekka bidden als ik het goed heb en heeft hun bidrichting niet zo veel met de zon te maken.

Nou wel een beetje. Omdat mekka binnen de keerkringen staat, staat de zon 2x in het jaar exact boven mekka. (uhmm eind mei en half juli meen ik) En als de zon dan op zijn hoogste punt zit (dan is het gebedstijd dhur) kan je door middel vd plaats vd zon makkelijk zien waar de mekka is. Als je te ver van mekka woont (10.000 km of meer) dan zie je het niet omdat de ronding vd aarde dan in de weg zit. De gebedsrichting werd vroeger uitgerekend door de astrolabium waarbij de zon een belangrijke hulpmiddel was.

[Bericht gewijzigd door Trotse-Moslim op dinsdag 15 januari 2008 22:02:51]

_____
Eulogía

Phew, gelukkig dat ik alle kanten op mag bidden

_____

anastasia

Quote:
Op zondag 13 januari 2008 18:02:45 schreef Barbapapa het volgende:
Ik las laatst wel ergens (misschien kan ik het nog terugvinden) dat moslims niet willen dat een anders-gelovige langs hen loopt bij het bidden, omdat dan volgens de koran het gebed ongedaan wordt gemaakt.
Maar misschien dat Trotse-Moslim dat beter kan vertellen?
Om die reden zou ik het me kunnen voorstellen dat moslims een aparte ruimte willen hebben.

Ikzelf vind een toename van het 'bidden op het werk' trouwens wel positief, maar zou er zelf niet aan meedoen. Sowieso zou ik ook niet met anders-gelovigen samen in een ruimte willen bidden. (Ik heb alle respect overigens voor andere religies, maar ik zie mij niet als één met andere religies, zoals ik wel één ben met mede-christenen. Ik zie dan ook niets in 1 samengesmolten wereld-religie die zou bestaan uit alle 'wereldgodsdiensten'.)

Mag ik je aanraden hierover eens raad te vragen aan de heilige Geest. Mij is namelijk te verstaan gegeven dat elk mens één is met de ander. Zelfs Jezus gaf dat aan, toen hij zei dat alles wat je voor/aan een ander deed, je voor/aan hem deed. En hij maakte daarbij geen onderscheid door te zeggen "Alles wat je aan/voor iemand met een bepaalde religie doet"
Er zal ook geen wereld-religie ontstaan die betstat uit alle wereldgodsdiensten. Er zal zelfs geen religie meer zijn, omdat iedereen weet heeft van en in relatie staat met de Ene. Met een volledige openbaring voor een ieder te ervaren zullen alle gelovigen tot een helderder inzicht komen en zullen de verschillen wegvallen en alle onduidelijkheden waarover nu nog complete oorlogen worden gevoerd zullen helder zijn.

waar er twee of meer in zijn Naam vergaderd zijn, daar is Hij (wat een rotwoorden, ze beperken zo het beeld) aanwezig. Die aanwezigheid heb ik ook ervaren met andersgelovigen, en ik wens je oprecht diezelfde ervaring toe.

Verder denk ik dat de opleving van het bidden op het werk onder christenen voor een deel dank verschuldigd is aan de Moslims in onze samenleving. Ik denk werkelijk dat hun aankaarten van ruimte voor gebed op het werk het bewustzijn van christenen hebben gestimuleerd.

Trotse-Moslim

Als aanvulling op Barbapapa ...

Het mag niet zo zijn dat een niet-moslim niet vóór een moslim mag lopen tijdens het gebed ... terwijl moslims dit wel mogen. Zowel niet-moslims als moslims mogen niet vóór een moslim lopen tijdens het gebed. (tot ong. een half tot 1 meter). Maar hier zal je geen last van ondervinden ... zo zou je niet gauw een moslim midden in de gang zien bidden ofzo ... maar eerder in een hoekje, waarbij het zowat onmogelijk is om vóór hem te lopen.

Verder als aanvulling op Anastacia:
Het is inderdaad zo dat iedereen als gelijken is. We zijn allen kinderen van Adaam en dus zo indirect allemaal broeders en zusters van elkaar. De mensen hebben meer overeenkomsten met elkaar dan verschillen. Wel wordt er de laatste tijd door bepaalde mensen zo hard mogelijk geprobeerd om de indruk te wekken dat ´andersgelovigen´ of ´andersdenkenden´ heel andere soort wezens zijn. Terwijl de mens van nature bij zijn of haar geboorte ´goed´ is en als gelijken worden geboren. Deze wordt vervormt en veranderd in de loop der jaren door hetgeen wat deze persoon waarneemt (bijv. door zijn of haar directe omgeving).

_____
Étoile

Quote:

Op woensdag 16 januari 2008 14:27:50 schreef Trotse-Moslim het volgende:
Terwijl de mens van nature bij zijn of haar geboorte ´goed´ is

* KarinW kucht iets over erfzonde.

_____
There's a world outside your window,
And it's a world of dread and fear,
Where the only water flowing is the bitter sting of tears
wateengedoe2
semper ubi sub ubi

Quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 21:40:15 schreef Barbapapa het volgende:
Phew, gelukkig dat ik alle kanten op mag bidden

Zie je wel het mooie van de symboliek van de (christelijke) bidrichting? Overigens bid ik ook regelmatig niet naar het oosten - sowieso doe ik dat alleen tijdens mijn getijdengebed en - in een kerk op het oosten - tijdens de Mis, verder let ik er nooit op. Als ik mijn getijdengebed ergens doe waar het niet goed uitkomt (bijv. in de trein ofzo), doe ik het ook niet. Zo bindend is het dus niet

_____
Trotse-Moslim

Quote:
Op woensdag 16 januari 2008 14:51:49 schreef KarinW het volgende:
[...]

* KarinW kucht iets over erfzonde.

ik begrijp je kuch

Samengevoegd:
Maar naast de verplichte gebeden zijn er ook gebeden (smeekbede) aan God in elke richting die ze wensen in welke taal ze ook wensen. Bijv. dat je God om vergiffenis vraagt oid. Dan heb je (evenals de andere verplichte gebeden) direct contact met onze Schepper.

[Bericht samengevoegd op 21-1-2008 15:17:42]

_____
Sacerdos

Laten we het is hebben over het Christelijk bidden,het heidens bidden,daar heeft de Christen geen boodschap ,en derhalve ook niet ter zake doende.

Tot op vandaag de dag zal men altijd met de bouw van een Kerk rekening houden dat deze west oots wordt gebouwd in alle grote denominaties vindt dat plaats,Katholiek,Orthodox,Protestants,behalve de sektes als pinkster en volle evangelie,die denken beter te weten,en al deze sektejes doen dan maar wat ,wat hun goed vinden.

Het bidden naar het oosten naar Jeruzalem naar Hem die het Eeuwig Licht is is de houding van de verwachting dat Hij wederkomt en dat buiten Hem Jezus Christus geen zaligheid is, het AD ORIENTEM is er niet voor niets,en niet voor niets vallen bij zonsopgang de eerste zonnestralen in een Kerk op het Altaar.Bidden is altijd bidden naar het Licht en waar het Licht vandaankomt en zal wederkeren op de jongste dag Jeruzalem de stad van Jezus Christus de Verrezen Heer.

Maar bidden op het werk,is een zeer goede zaak,elke bedrijf van meer dan 20 werknemers zou verplicht een Christelijke kapel moeten hebben voor meditatie en gebed.

[Bericht gewijzigd door Sacerdos op maandag 21 januari 2008 16:00:41]

annzie
Verliefd op de liefde.

Ik ben het daar niet mee eens. Ondanks dat wij in een op het christendom gefundeerde maatschappij leven vind ik niet dat elk bedrijf groter dan een X aantal werknemers zo'n Christelijk kapel zou moeten hebben.

Punt één vind ik dat niet kunnen omdat er steeds meer niet-christenen zijn. Het aantal moslims stijgt nog steeds in ons land en dan zou er op zo'n bedrijf ook een Islamitische bidkapel moeten komen, en voor het zelfde geldt straks ook een Hindoeïstische, en een Joodse, etc. Dat is niet te doen.

Punt twee vind ik dat een bedrijf niet verantwoordelijk moet zijn voor het op een goede manier naleven van de levensbeschouwing van de desbetreffende werknemers. Als zij zonodig in een Christelijke kapel willen bidden o.i.d. vind ik dat ze dan maar naar de dichtsbijzijnde kerk of moskee moeten gaan ofzo.

Punt drie vind ik dat je je op zo'n manier ook weer een beetje uitsluit van de samenleving, als je met zo'n instelling als 'ik wil alleen in een Christelijke kapel bidden' door het leven gaat. Zo keren we weer stukje voor stukje terug naar de tijd van de verzuiling. De christenen gaan met de christenen om en de moslims met de moslims. Als het even tegenzit krijgen we ook weer het gedoe dat je als katholiek niet met een protestant mag omgaan en andersom.

Een ander verhaal is het natuurlijk als een meerderheid van de werknemers zo'n kapel zou willen en het bedrijf er welwillig tegenover staat zo'n kapel ter beschikking te stellen.

Daarnaast vind ik het ook niet gepast van je dat je alle pinkster en volle evangeliegemeentes op één hoop gooit, en ze uitmaakt voor sekten. Prima als je dat vind, maar dat kan je ook op een andere manier brengen. Als je hier op wilt reageren prima, maar dan niet in dit topic, maar in mijn profiel ofzo. Dan kunnen we deze discussie clean houden.

Overigens is het niet de bedoeling dat jullie nu denken dat ik tegen bidden op het werk ben. Dat vind ik een prima ontwikkeling, en ik ben er ook absoluut niet tegen, maar als je dat perse in een Christelijke kapel o.i.d. wilt doen vind ik dat je maar bij een ander bedrijf moet gaan werken waar ze die mogelijkheid wel bieden. Je kunt mijns inziens niet ieder bedrijf van pakweg 20 medewerkers of groter verplichten een Christelijke bidkapel te bouwen. Hiermee zouden andere religies zich gediscrimineerd kunnen voelen en ik vind ook dat het polarisatie in de hand kan werken.

_____
Ich wolt du wisset min begir
wie gar senlich verlanget mir
min eigen hertz erkennen git

Cor at cor loquitur.
  Je bent op pagina 2 van 3:    « 1 2 3 »
Reageren Nieuw topic aanmaken
Index / Media, nieuws en maatschappij/ Steeds meer mensen bidden op t werk

© 2003 - 2010 Credible.nl | Contact | Adverteren