| | | Geen problemen mee, ik denk dat het voor iedereen zinvol is om tussendoor een moment van stilte en rust te nemen, of je dat dan invult met een dutje, meditatie, bidden,... maakt me weinig uit. Het zou oneerlijk zijn als dit voor bepaalde mensen zou gaan dienen als excuus om meer of langer pauze te mogen nemen ofzo, maar zoals verschillende mensen al zeiden is dat blijkbaar niet nodig en kan je zo eigenlijk ook prima bidden op het werk.
Wij hebben op de faculteit trouwens een bezinningsruimte die openstaat en gebruikt wordt door mensen met verschillende geloofsachtergronden (ok ja, in principe toch, in praktijk zijn er uiteraard vooral katholieken), vind ik wel mooi, en ook al ben ik er zelf nog niet heen geweest, ik vind het positief dat die ruimte er is. | |
_____ We cannot do great things, only small things with great love. | |
|
| | | | Ok, tikkeltje off-topic, maar ik wist niet dat jullie in Nederland een andere vertaling bidden dan wij. Is dat ook met het onze vader zo?
Blijkbaar is internationaal bidden ook al minder evident dan je zou denken.  | |
|
| | | | Die symboliek van de opgaande zon, en Christus als licht van de wereld, als ik het goed heb. Kerken werden vroeger ook vaak in die richting gebouwd, maar da's een beetje uit de mode geraakt. | |
|
| | | | Ad Orientem is Latijn voor 'naar het oosten', zo wordt die bidrichting dus gewoon genoemd.
En het lijkt me een vreemd idee om alleen maar dingen te doen die gebaseerd zijn op de Bijbel. We zijn intussen tweeduizend jaar verder, de vormen die nu gebruikt worden om God te aanbidden zijn sowieso veranderd (zo staat er bijvoorbeeld ook niks in de Bijbel over fora over het geloof, of over praiseconcerten of jongerendagen of christelijke televisieprogramma's of...). Als wat je doet een mooie symbolische vormgeving is van de aanbidding van God zie ik persoonlijk niet in waarom je het niet zou willen, zo lang die aanbidding inhoudelijk wel gericht is op God zoals we die kennen uit de Bijbel, en dat is dat ad orientem ook. | |
|
| | | | Zelf zie ik eigenlijk niet waarom een internetforum bijbelser zou zijn als bidden naar het oosten, zou je dat kunnen verduidelijken? Het lijken mij twee dingen die pas later uitgevonden zijn, en allebei dienen om op een niet in de Bijbel beschreven manier uitdrukking te geven aan je geloof. | |
|
| | | | Dat stukje gaat over bidden naar Jeruzalem, da's toch iets anders dan het katholieke ad orientem. | |
|
| | | | Quote: | Op dinsdag 22 januari 2008 17:29:14 schreef Barbapapa het volgende: @Iriacynthe: bedankt voor je uitleg. Op dit moment zie ik voor mezelf niet die extra meerwaarde, maar ik ben blij voor anderen als andere mensen dat voor zichzelf wel zo ervaren. Inderdaad staat misschien niet alles van deze tijd letterlijk in de Bijbel en moet je soms dingen afleiden uit de Bijbel. Bv. fora, praiseconcerten, jongerendagen en christelijke televisieprogamma's zou ik wel weer makkelijker van de Bijbel kunnen afleiden. |
| |
Dat jij die meerwaarde niet ziet is uiteraard jouw goed recht. 
Ik denk dat het zeker Bijbels te verantwoorden is om Christus te zien als het Licht, en het ad orientem is tenslotte niet meer dan een veruitwendiging van deze bijbelse symboliek. Dat je daar zelf niets mee hebt kan ik me voorstellen, maar ik vind het op zich wel mooi, ik denk dat er ook wel een zekere kracht uitgaat van het niet alleen symbolisch verwoorden van dingen, maar van het ook werkelijk uiten van die symboliek, handelingen spreken tenslotte ook aan, mensen zijn niet enkel gericht op woorden. | |
|
| | | | Quote: Ook al was het toevallig wel naar het oosten geweest, de intentie is compleet anders. Ook al woont een katholiek op zo'n plaats dat Jeruzalem exact in het oosten ligt, er wordt niet naar Jeruzalem gebeden, dat speelt geen rol bij die bidrichting.
En Robert, ik vind het altijd leuk als jij zegt wat ik ook wou verwoorden, maar dan duidelijker.  | |
|
| | | | | |