Index / Liefde, relaties en vriendschap/ Vaticaans condoomstandpunt helpt!
John
Tsja...Tsja...

Quote:
WASHINGTON (RKnieuws.net) - Het "Population Research Institute" vindt dat het ´nee´ tegen condooms van het Vaticaan bijgedragen heeft aan de bestrijding van AIDS. Dat zegt voorzitter Steven Mosher in een interview

"De Katholieke Kerk heeft een wezenlijke rol gespeeld in de indamming van de AIDS-epidemie," zo zegt directeur Steven Mosher van het instituut. "Zonder haar boodschap van seksuele onthouding voor het huwelijk en huwelijkse trouw zou de ziekte zich nog veel verder hebben uitgebreid, niet alleen onder de gelovigen maar onder de hele bevolking," aldus Mosher.

Hij noemt het Vaticaanse standpunt over condooms "de sleutel om de uitbreiding van de ziekte te stoppen." Die opvatting wordt volgens hem "inmiddels van verschillende kanten ondersteund."

WHO

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt door Mosher als voorbeeld aangehaald. Die promoot tegenwoordig namelijk "partner-reductie" en "monogame lange termijn-relaties."

"Geen enkel land dat zich helemaal op condooms verlaten heeft kon het aantal HIV-besmettingen terugbrengen. De landen die de meeste condooms uitdeelden hebben ook het hoogste aantal besmettingen," aldus Mosher.

Populatian Research Instutue

Het Population Research Instituut werd in 1989 opgericht door de Benedictijnse pater dr. Paul Marx. Dr. Steve Mosher werd in 1996 benoemd tot directeur van het PRI. Artikelen van zijn hand verschenen in gerenommeerde kranten als o.a. The Wall Street Journal, National Review, The Asian Wall Street Journal.
Bron: RKNieuws.net

Wie had dat ooit gedacht hè?

Dannyr

Daar niet iedereen zich houd aan onthouding is het verbieden van het verstrekken van condooms een levensgevaarlijke uitspraak.

mvg
Danny

John
Tsja...Tsja...

Maar zoals uit onderzoek blijkt, is dat landen waar condoomgebruik gepromoot en toegepast wordt, niet dalen in aantal Aids-gevallen...

Petra de Jong
Seeker of truth

Vooralsnog lijkt voorlichting mij de beste remedie. Als mensen één keer weten hoe HIV precies wordt overgedragen, kunnen ze vervolgens zelf kiezen welke manier ze willen gebruiken om besmetting te voorkomen.

_____
Je moet de waarheid niet verkondigen, je moet de waarheid zijn!
Dannyr

Een condoom toch een redelijk voorbehoedsmiddel. Als het aantal gevallen toeneemt betekend eerder dat het condoomgebruik of verkeer, of helemaal niet toegepast word.

Als condooms niet gebruikt worden zal het aantal aids slachtoffers nog meer toenemen.

DinoGirl
Geniet gewoon!

Condooms vind ik ook een goed voorbehoedsmiddel. Zeker niet verbieden mijns inziens!

"Zonder haar boodschap van seksuele onthouding voor het huwelijk en huwelijkse trouw zou de ziekte zich nog veel verder hebben uitgebreid, niet alleen onder de gelovigen maar onder de hele bevolking," aldus Mosher.

Misschien wel ja, maar echt niet dat je op die manier voor eeuwig iemand kan behoeden voor Aids... Ooit gehoord van vuile naalden van besmette mensen die her en der kunnen zijn, iemand is zwaargewond (en heeft aids) en wordt geholpen door omstanders... enz.
Okay, ik bedenk wel rampscenario's, maar zo kan het ook, niet alleen door seks voor het huwelijk of overspel. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Dat jullie niet zeggen dat deze ziekte er voor een reden is die door God is gegeven! Verbaasd me. Of was dit weer niet de bedoeling van hem? of de schuld van de duivel?
Effe een vraag dat in mijn hoofdje opkwam...

_____
Bethany: You're saying that having beliefs is a bad thing?
Rufus: I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier.
Uit de fantastische film: Dogma...
salt4Christ

Quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 01:10:47 schreef DinoGirl het volgende: Ooit gehoord van vuile naalden van besmette mensen die her en der kunnen zijn, iemand is zwaargewond (en heeft aids) en wordt geholpen door omstanders... enz.
Okay, ik bedenk wel rampscenario's, maar zo kan het ook, niet alleen door seks voor het huwelijk of overspel. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Als alle mensen monogaam zouden leven en geen heroine zouden spuiten, dan zou AIDS binnen 3 generaties volledig zijn uitgeroeid, waarschijnlijk eerder.

Verder gaat het HIV vrijwel meteen dood als het in contact komt met de buitenlucht.
Het HIV is niet makkelijk besmettelijk, je moet daarom echt bloed of lichaamsvocht uitwisselen met iemand.
(En dan nog is de besmettingskans relatief laag.)

Daarom kun je gewoon iemand met het HIV kussen zonder gevaar.
Alleen met open wonden moet je oppassen.
Maar als je iemand op straat helpt en je hebt zelf geen openwond, dan is er niks aan de hand.

Quote:
Dat jullie niet zeggen dat deze ziekte er voor een reden is die door God is gegeven! Verbaasd me. Of was dit weer niet de bedoeling van hem? of de schuld van de duivel?
Effe een vraag dat in mijn hoofdje opkwam...

Nee, dat is alleen iets wat bepaalde gekke mensen zeggen, voornamelijk mensen die iets tegen het Christendom hebben en jammergenoeg ook een paar doorgedraaide Christenen.

_____
Ben je het zout, of een zoutzak?
sulphurnova
aus Kraft und Licht

Quote:
De landen die de meeste condooms uitdeelden hebben ook het hoogste aantal besmettingen," aldus Mosher.

ja nogal logisch. waar worden de meeste condooms uitgedeeld? *doet vinger in mond en houdt hem daarna in de lucht*... afrika? -> de 3e wereldlanden he?

hier, geindustrialiseerde landen, KOOPT iedereen toch z'n condooms? en zijn er in de 3e wereld niet veel meer mensen besmet? en denken jullie nu echt dat we genoeg condooms kunnen uitdelen voor iedere wip in afrika????

nee.
dus.
hier koopt iedereen condooms + in afrika hebben veel meer mensen hiv dus ja, dan grijpt het i.d.d nog sneller om zich heen (simpele wiskunde A) + we kunnen het nooit snelgenoeg uitdelen.

gek he? meneer mosher?
en iedereen monogaam leven zijn hele leven?
fantasiewereld.

dit ruikt gewoon naar propaganda van de RKK om z'n volgelingen van z'n standpuntjes te overtuigen.

zoals altijd. volg maar. weer.

ik zie altijd op tv dat je condooms moet gebruiken. voor enge ziekten. maar nee, als de paus zegt dat je zonder condoom minder kans hebt op hiv, dan is dat zo.

oh, m'n wekker loopt af!

en de echte oplossing? die heeft mosher ook al:

Quote:
Die promoot tegenwoordig namelijk "partner-reductie" en "monogame lange termijn-relaties."

ja hoor natuurlijk! overspel is ouder dan de bijbel zelf, meerdere sexpartners ook, dus ik zou zeggen: slaap door heer mosher.

vraag deze man voortaan om een prognose voor je wat in de krant zet:

maar ja, na door steve's rapport kun je je ondoordachte stelling 'in landen waar het meeste wordt uitgedeeld komt het het meeste voor' (waarom DENK je nou dat we daar gaan uitdelen) dus de paus heeft gelijk met 'geen condooms is goed om hiv terug te dringen' en ook nog eens gaan fantaseren dat hij 'swingers' op andere gedachten kan brengen, compleet de grond in geboord.

makkelijk te kraken weer, die RKK-propaganda.

_____
science rocks steve's hairy anus
John
Tsja...Tsja...

Propaganda? Blij dat jij het ziet, ik zie het er namelijk niet in.

En voeren wij een beleid van seksuele onthouden? Zou toch zeggen van absoluut niet...dat beleid geld dus ook in verschillende ontwikkelingslanden. Dus blijft dat gelijk En slaat jouw 'kraak-actie' dus nergens meer op...

sulphurnova
aus Kraft und Licht

wel sexuele onthouding, want monogaam voor het leven en 'sexpartners' verminderen mbv een pastoor is een fabeltjeskrant. zo werkt deze wereld en de mens niet.

maar, ga vooral door met condooms verbieden en denken dat het helpt. en niet gaan huilen als over 30 jaar iedereen in afrika hiv heeft

als je het na mn post nog niet ziet, ren je er maar achteraan en help je de paus maar.

_____
John
Tsja...Tsja...

Doe ik zeker Sulp.

En ik merk dan absoluut weinig van dat sexuele onthoudings beleid...

sulphurnova
aus Kraft und Licht

nou, okay. het maakt me ook niet uit. AIDS is toch waarschijnlijk door de cia geintroduceerd om overbevolking tegen te gaan, dus ga je gang.

laat iedere afrikaan het maar krijgen.
ik zorg er wel voor dat ik het zelf niet krijg.

al die 'politricks' in deze wereld....

[bericht gewijzigd door sulphurnova op zondag 16 mei 2004 00:56:29]

_____
John
Tsja...Tsja...

goedzo - ik ook Door seksuele onthouding, monogamiteit etc...

sulphurnova
aus Kraft und Licht

ja, jij doet dat. maar een gem. afrikaan niet. en hoeveel % van de mensen in rotterdam denk je dat er aan sexuele onthouding en monogamiteit doen? zelfs mensen die al 17 jaar getrouwd zijn doen aan overspel. ook priesters en dominees. iedereen. en heel veel mensen vandaag de dag 'bellen gewoon een vage vriend(in)' als ze zin hebben. in afrika ook, en nog erger.

_____
John
Tsja...Tsja...

jah, en denk je dat een condoom het probleem oplost? nee, maakt het alleen nog maar makkelijker voor die personen - er kan immers niks gebeuren! maar een condoom is niet 100% safe hoor...

sulphurnova
aus Kraft und Licht

*afrikanen zijn geil*
"shit geen condoom!"
"ow... nou... doe het maar gewoon"

en niet 100% nou en? zelfs als ze 3% bescherming zouden bieden is het waard ze uit te delen.

zoek maar eens op hoeveel afrikanen aids hebben opgelopen het laatste jaar en hoeveel mensenlevens je daarmee had kunnen redden.

mensen willen gewoon sex hebben. geen 30 miljoen moshers in de wereld met het wijsvingertje omhoog die dat verlangen wegnemen.

SIRE:
"gebruik altijd een condoom"
NL STAAT:
met alcohol rijden is gevaarlijk (dezelfde waarheid als een koe als gebruik condoom)
vaticaan:
"gebruik geen condoom"
vaticaan:
zuip je maar klem en rij 270 km/h. omdat jezus het gezegd heeft (tuurlijk heeft jezus dat niet gezegd, maar dit is voor het voorbeeld)

is precies hetzelfde.

_____
sulphurnova
aus Kraft und Licht

gewoon condooms uit blijven delen, want mensen blijven toch sex hebben.

de onthoudingen werken misschien voor christenen, maar veruit de meeste mensen in de wereld zijn geen christen.

_____
John
Tsja...Tsja...

Waarom denk je dat ze de spotjes van rookwaren-fabrikanten van de buis en voor een groot gedeelte van de reclameborden hebben gehaald? Er stond bij dat het schadelijk was...
Waarom denk je? Om het niet aan te moedigen!
Ga je reclame maken voor condooms, moedig je het hebben van seks aan...is dat wat je ermee wilt bereiken??

Dannyr

John,

Het aanmoedigen van seks is inderdaad geen goede ontwikkeling.

Het gebruik van condooms is echter onontbeerlijk. Het niet gebruiken van condooms is onveranwoordelijk. Ik snap wel het punt: Iedereen duikt maar met elkaar het nest in, ook dit moet je niet promoten. Toch moeten we het verspreiden van aids tegengaan en condooms zijn nu eenmaal een goed voorbehoedsmiddel.

Als we het hebben over de moraal van de mensen in het licht van de bijbel snap ik je punt wel. Maar in het licht van verantwoordelijk omgaan met zeer besmettelijke ziektes en het tegengaan van verspreiding van aids is het gebruik van condooms nu eenmaal noodzakelijk!

mvg

John
Tsja...Tsja...

Zo noodzakelijk dat het niet helpt het aids-aantal te verminderen?

Dannyr

John,

Kan jij mij dan getallen geven over het aantal aidsgevallen, indien condooms niet gebruikt zouden worden??

jij:
Zo noodzakelijk dat het niet helpt het aids-aantal te verminderen?

Dit kunnen we alleen maar bevestigen indien we condooms zouden afschaffen en weer een raming zouden maken van het aantal aidsslachtoffers. Ik ben van mening dat het aantal slachtoffers nog vele malen hoger zou zijn!

mvg

JohnM
Toets alles !!

Quote:
Op zondag 16 mei 2004 00:41:57 schreef sulphurnova het volgende:
nou, okay. het maakt me ook niet uit. AIDS is toch waarschijnlijk door de cia geintroduceerd om overbevolking tegen te gaan, dus ga je gang.

laat iedere afrikaan het maar krijgen.
ik zorg er wel voor dat ik het zelf niet krijg.

al die 'politricks' in deze wereld....

SJongejonge Dit getuigd toch weer van "achter de media aanhobbelen"

De joden hebben zeker de holocaust verzonnen om een stukje land te kunnen pikken
De amerikanen hebben zeker area 51 verzonnen om aliens + alientechnologie te verstoppen

Man, jij kijkt te veel naar Startrek; Babylon 5; X-Files, etc

AIDS: Waarschijnlijk aan de mens over gedragen door het vreten van apenvlees.

Area 51: (voormalig) topsecret testsite van het amerikaanse leger, nix van doen met aliens!

_____
..en verlangt als pasgeboren kinderen naar de redelijke, onvervalste melk, opdat gij daardoor moogt opwassen tot zaligheid ...
1 Petrus 2 vers 2
RobertF

Grote kick omhoog.

Quote:
Op donderdag 21 april 2005 13:11:47 schreef Brains in het topic Habemus Papam het volgende aan mij:
[...] Ik ben het met je eens als je stelt dat condooms niet dé oplossing is.
Maar, terwijl we aids bestrijden op alle fronten, lijkt me het me wel zo zinnig iets te doen aan de verspreiding van aids. En dan is een condoom wel het meest geschikte middel. Praktisch het meest uitvoerbaar, erg veilig en bijzonder goedkoop. Dan kunnen we daarna gaan kijken naar de oorzaken van aids, wat doen aan de leefomstandigheden daar, etc etc. Het is nu een beetje dweilen met de kraan open, en de kraan blijft open omdat een ####### in rome weigert hem dicht te zetten.

Wanneer een geloofsovertuiging recht tegen het gezond verstand en de realiteit indruist lijkt het me duidelijk wat er moet wijken.
Sjaloom Brains,

Ik geef je ook gelijk daarin, alleen wilde ik even aantippen dat een pro-condoombeleid daar niet dé oplossing is. Want de mensen moeten die dingen dan ook gaan gebrúíken. En of dat gebeurt is nog maar de vraag, zéker als je hun culturele uitwassen bekijkt.

Een hardnekkig en kwalijk (bij)geloof bestrijdt je niet zozeer met rubber, maar met voorlichting. Als er massaal voorlichting wordt gegeven en de mensen pikken het ook op, dan zal het rubber ook gebruikt worden. Wellicht dat het Vaticaan inderdaad een stapje opzij moet doen, maar dat moeten de mensen in Afrika zéker dan ook.

Immers, iemand die gelooft dat je geneest van Aids door een kind of baby te verkrachten, of seks te hebben met een maagd (zie de verschrikkelijke consequenties van zo'n overtuiging...) heeft mijns inziens een verwerpelijkere overtuiging dan de paus. Daar mag mijns inziens dus eerst eens iets aan veranderen. Daarna is het, zo ik uiteraard geloof, goed om met ze na te denken over wat het evangelie erover te zeggen heeft.

Cry4Me

Leer die afrikaantje trouw ipv eroplos [edit] met een condoom.

Ooit wel eens een condoom vastgehad daar in afrika met +40 celcius? Die dingen daar zijn zo oud, gaar en lek als wat.

Admod note: Dringend verzoek op je taalgebruik te letten en denigrerende bewoordingen voor de Afrikaanse bevolking achterwege laten. De volgende keer kunnen maatregelen volgen.

[bericht gewijzigd door RobertF op donderdag 21 april 2005 19:49:33]

bart1984

Quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 21:42:38 schreef John het volgende:
[...]Bron: RKNieuws.net

Wie had dat ooit gedacht hè?

Whahaha. Dit slaat echt nergens op. Nee tegen comdooms zeggen werkt niet. Hier staat ook duidelijk dat ze zelf vinden dat het werk. Maar bewijzen hiervoor zijn er dus echt niet. Wat wil je dat die mensen doen?? Lekker met elkaar gaan klooien en zo nog meer aids gaan verspreiden?? En dat er nog meer kindertjes worden in afrika waar het al behoorlijk druk is???
Dat is namelijk waar deze kerk voor kiest. Als je het mijn vraagt vind ik het een belaberde keuze.

Shoppy
Wees een Bereeër Hand. 17:11

John, Danny en Robbert,

Het is een mega probleem wat voornamelijk veroorzaakt wordt door gewoonten en gebruiken.
Die zijn nou eenmaal niet zo maar één twee drie uit te roeien.

Wanneer je op grote schaal condooms gaat uitdelen bevorder je vrij sexueel verkeer, doe je die condooms in de ban dan verspreid AIDS zich nog meer.

Ga er maar aan staan: een heel continent overtuigen dat vrij sexueel verkeer geen goede zaak is.
Trouwens, ik las laatst in een onderzoek dat éénderde van de praktiserende homo-mannen in Nederland onveilig vrijen.

Ik weet alleen niet meer waar ik het las, wanneer het me te binnen schiet zal ik het posten.

mvg

Shoppy

[bericht gewijzigd door Shoppy op donderdag 21 april 2005 17:55:14]

_____
Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoetkomen en hen naar de mond praten. Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels. 2 Tim 4:3
Musli
Burgertrutje

Quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 22:34:48 schreef Petra de Jong het volgende:
Vooralsnog lijkt voorlichting mij de beste remedie. Als mensen één keer weten hoe HIV precies wordt overgedragen, kunnen ze vervolgens zelf kiezen welke manier ze willen gebruiken om besmetting te voorkomen.

Wat ik wou zeggen

_____
I used to have an open mind, but my brains fell out
Brains

Quote:

Ik geef je ook gelijk daarin, alleen wilde ik even aantippen dat een pro-condoombeleid daar niet dé oplossing is. Want de mensen moeten die dingen dan ook gaan gebrúíken. En of dat gebeurt is nog maar de vraag, zéker als je hun culturele uitwassen bekijkt.
Neenee, ben ik met je eens. Condooms zijn niet dé oplossing, maar ze zijn wel een absoluut vereiste ( ja of alghele onthouding, maar dat kan niet ) om het probleem in te dammen.

Quote:
Een hardnekkig en kwalijk (bij)geloof bestrijdt je niet zozeer met rubber, maar met voorlichting.
Klopt ook, maar dat gaat niet bijzonder gemakkelijk ( dweilen met de kraan open ) wanneer men van het Vaticaanse kansel blijft schreeuwen dat condooms satanisch zijn.

Quote:
Leer die afrikaantje trouw ipv eroplos neuken met een condoom.

Ooit wel eens een condoom vastgehad daar in afrika met +40 celcius? Die dingen daar zijn zo oud, gaar en lek als wat.
Ik hoop dat Cry4Me hier op zijn minst een berisping krijgt. Je noemt Afrikaanse mensen niet simpelweg "afrikaantje" en je vergelijkt ze al helemaal niet met "er op los neukers".

Bovendien klopt wat je zegt niet, condooms functioneren prima bij 40+.

Quote:
Wanneer je op grote schaal condooms gaat uitdelen bevorder je vrij sexueel verkeer, doe je die condooms in de ban dan verspreid AIDS zich nog meer.
Nou, vrij seksueel verkeer is niet per definitie negatief. Vrij "onveilig" seksueel verkeer is wel per definitie slecht. Laten we dat dus eerst aanpakken, dan mogen jullie daarna gaan prediken dat je seks moet bewaren voor je huwelijk. Of tegelijkertijd, als die condooms er maar komen.

_____
Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare (Cicero, Philippicae 12, 2, 5)
Iedereen kan zich vergissen, maar alleen een dwaas blijft in zijn dwaling volharden.
RobertF

Sjaloom Brains,

Ik kan je verder ook zeker gelijk geven. Voorlichting moet hand in hand gaan met het verstrekken van condooms. Wat het Vaticaan zegt is zo ik geloof kortzichtig, maar ik kan hun standpunt wel begrijpen.

Het gaat er bij mij dus alleen om dat we nu niet te kortzichtig over het Vaticaan gaan oordelen. Verdiep je in de problematiek en kom niet met ongenuanceerde opmerkingen. Daarvoor is het probleem te groot en te ingewikkeld. Dat is het enige eigenlijk wat ik wilde zeggen.

Skippy
the Chatkangaroo

Quote:
De gelovige schaapjes in Afrika zullen allemaal denken dat Durex de nieuwe Anti-Christ is, en ze niet gebruiken. Er worden handevol gratis condooms verstrekt in Afrika, maar ze gebruiken ze niet.
Er wordt heel vaak gezegd dat het HIV-probleem voor een groot deel te wijten is aan het Vaticaanse standpunt over condooms en iedereen lijkt elkaar na te praten.
Maar de redenatie klopt niet. Het Vaticaan zegt niet alleen dat condooms verkeerd zijn, het Vaticaan zegt ook dat seks voor het huwelijk verkeerd is. Jij zegt dus in feite dat Afrikanen wél naar de paus luisteren als het gaat om condooms, maar níet als het gaat om seks voor het huwelijk. Want dat veel Afrikanen aan seks voor het huwelijk doen is zeker, HIV zou zich namelijk ook niet of nauwelijks verspreiden als niemand aan seks voor het huwelijk deed.
Vlak na de dood van Johannes Paulus II werd zelfs op het journaal de indruk gewekt dat de vele abortussen ook aan het standpunt van de paus over condooms te wijten waren, terwijl Johannes Paulus ook heel erg tegen abortus was! Er werd dus gezegd dat Afrikanen luisteren naar de paus als het gaat om condooms, maar niet om al het andere wat met seksualiteit te maken heeft, want ze deden wel aan abortussen en seks voor het huwelijk.

Het probleem is dat veel mannelijke HIV-besmette Afrikanen geloven dat ze hun HIV kwijtraken als ze seks hebben met een jong meisje (een maagd). Dat heeft niets met het christelijk geloof te maken.
Al zou het Vaticaan verdwijnen en al zouden die jongens alle comdooms van de wereld krijgen, ze zullen die niet gebruiken als ze niet meer voorlichting krijgen over seksualiteit.

Mensen schijnen ook te denken dat AIDS een mythe is, hoe raar dat ook voor ons klinkt.

[bericht gewijzigd door Skippy op donderdag 21 april 2005 20:27:11]

_____
"Durven is tijdelijk de grond onder je voeten verliezen. Maar niet durven is jezelf verliezen. - Søren Kierkegaard
  Je bent op pagina 1 van 3:    1 2 3 »
Reageren Nieuw topic aanmaken
Index / Liefde, relaties en vriendschap/ Vaticaans condoomstandpunt helpt!

© 2003 - 2010 Credible.nl | Contact | Adverteren