Index / Archief/ Bijna-dood-ervaringen (BDE's)
Petra de Jong
Seeker of truth

Laten BDE's ons een glimp opvangen van de hemel? Zijn er ook mensen die in tijdens een BDE de hel hebben aanschouwd? Kunnen de bekende verhalen wetenschappelijk worden verklaard?

En verder alles wat iedereen hier te zeggen heeft over dit onderwerp!

Ik moet nu naar mijn werk dus ik neem pas later deel aan dit topic.

Veel plezier.

_____
Je moet de waarheid niet verkondigen, je moet de waarheid zijn!
flowergirlie
F.R.O.G

ik heb wel vaker gehoord van mensen dat ze een licht hebben gezien,maar denk niet dat het wetenschappelijk te verklaren is.

_____
<º))))><Als ik zeg dat ik het nooit meer over de Here zal hebben, dan wordt Zijn woord in mijn hart als een vuur,dat mijn botten pijnigt en dat kan ik niet uithouden!(jeremia 20:9)
essie
Duiveltjes zijn lief!

Ik heb veel verhalen gehoord over BDE, mensen die zoiets zelf hebben meegemaakt.
Ik denk niet dat het leugens zijn, ze zullen er echt wel zelf in geloven.
Maar eerlijk gezegt denk ik dat het gewoon een vorm van hallicunatie is (je hersenen gaan immers heel anders werken wanneer je ernstig ziek bent of bijna overlijd).

_____
Je naasten liefhebben is makkelijk
Je vijanden liefhebben is moeilijker
Het goede liefhebben is vanzelfsprekend
Maar wie het kwade liefheeft, weet wat echte liefde is
Pieterke
Kegelvlekbarbeel

Mensen die de dood in ogen hebben gezien, zijn vaak minder bang om echt te sterven...

essie
Duiveltjes zijn lief!

Ik ben ook niet bang om dood te gaan, en heb nog nooit een BDE gehad.

_____
Disciple

[bericht gewijzigd door Disciple op zaterdag 27 november 2004 12:25:33]

Petra de Jong
Seeker of truth

Zien jullie BDE's als een bewijs voor het bestaan van de hemel?

_____
flowergirlie
F.R.O.G

geen ideej...maar het gave eraan is wel dat veel mensen die een BDE-ervaring hadden daarna ineens veel beter kunnen zien,horen,ruilen,voelen enz.

_____
<º))))><Als ik zeg dat ik het nooit meer over de Here zal hebben, dan wordt Zijn woord in mijn hart als een vuur,dat mijn botten pijnigt en dat kan ik niet uithouden!(jeremia 20:9)
Petra de Jong
Seeker of truth

Een fragment uit een artikel over BDE's:

Stand van onderzoek rond bijna-doodervaringen

We willen hier nog volgende relevante wetenschappelijke feiten aanhalen: patiënten met wetenschappelijk aangetoonde temporale kwab-epilepsie verklaarden religieuze hallucinaties te hebben tijdens hun aanvallen (cf. de toen niet met de moderne middelen onderzochte Vincent Van Gogh), en bij perfect normale mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex religieuze hallucinaties kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is genoegzaam wetenschappelijk bekend.

Bron: http://www.skepp.be:8080/skepp/artikels/bijnadoodexp/bde_wetenschappelijk_verklaard/view

[bericht gewijzigd door Petra de Jong op zaterdag 19 juni 2004 20:55:57]

_____
essie
Duiveltjes zijn lief!

Quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 18:18:49 schreef Raymond Sluitman het volgende:
Ik denk in ieder geval niet dat deze mensen liegen... Mijn eerste gedachten is dat ze dromen, net zoals wij 's nachts. Dromen zijn tenslotte wel vaker heel erg levendig.

Een verschil met dromen is overigens wel dat mensen vaak beschrijven dat ze hebben gezien hoe de dokters met hen bezig waren....tja dat heb ik in mijn droom nog niet meegemaakt dat ik mijn moeder binnen zag komen om mij wakker te maken en vervolgens zag dat ze me probeerde wakker te maken....

Dat is ook de reden waarom ik eerder denk aan hallicunatie. Ik weet niet of iemand op dit forum ervaring heeft met hallicunaties, maar dar is een kruizing van droom en werkelijkheid. Fantasie dat veranderd in werkelijkheid.

_____
essie
Duiveltjes zijn lief!

Bij het gebruik van paddo's heb ik het besef dat ik hallicuneer. Wanneer ik dat besef niet zou hebben, maar tegelijk wel het besef dat ik ziek/stervende ben, kan ik me voorstellen dat de hallicunaties richting BDE gaan.

_____
RobertF

Er is een verhaal bekend van een man die een hersenoperatie moest ondergaan. Daarvoor moesten zijn hersenen geheel op non-actief worden gesteld. Niets, werkelijk niets in zijn lichaam deed nog iets.

Je zou haast kunnen zeggen dat hij feitelijk tijdelijk dood was. Toch kreeg deze man een BDE. Hoe kan dat dan? Het kan dan geen hallucinatie meer zijn, of wat dan ook. Zijn hele lichaam was immers uitgeschakeld.

BDE's zijn wonderlijke verschijnselen. Als het allemaal "toevallige" hallucinaties zijn, dan wel verbazingwekkend knappe hallucinaties, want ze lijken nogal op elkaar. Er is bijna altijd een tunnel van licht, in de hemel is het er altijd vredig en wordt er pure liefde ervaren, etc.

Een ander verhaal is van een man die in de tunnel naar beneden werd getrokken, in een zwart gat. Maar toen Hij Jezus aanriep ging hij weer naar het licht. Ook zijn er mensen die Jezus hebben ontmoet, of gestorven familileden.

Als laatste nog degenen die niet een hemel of hel bezochten, maar gewoon buiten hun lichaam op een afstandje hun operatie konden bekijken. Ze konden later navertellen wat de chirurgen zeiden, deden, etc. Verbazingwekkend hoor, voor zo'n "simpele hallucinatie"...

Ik geloof niet dat dat allemaal verzinsels of leugens zijn, want levens veranderen vaak drastisch na BDE's. Je mag er het zijne van denken, de bijbel spreekt er niet over, maar ik geloof niet dat BDE's zomaar hallucinaties zijn of zo.

essie
Duiveltjes zijn lief!

Quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 23:25:57 schreef Oogje het volgende:
Er is een verhaal bekend van een man die een hersenoperatie moest ondergaan. Daarvoor moesten zijn hersenen geheel op non-actief worden gesteld. Niets, werkelijk niets in zijn lichaam deed nog iets.

Je zou haast kunnen zeggen dat hij feitelijk tijdelijk dood was. Toch kreeg deze man een BDE. Hoe kan dat dan? Het kan dan geen hallucinatie meer zijn, of wat dan ook. Zijn hele lichaam was immers uitgeschakeld.

Zijn hersenen kunnen nooit volledig uitgeschakeld zijn.
Als dat wel zo is is hij nl. hersendood.

Quote:
BDE's zijn wonderlijke verschijnselen. Als het allemaal "toevallige" hallucinaties zijn, dan wel verbazingwekkend knappe hallucinaties, want ze lijken nogal op elkaar. Er is bijna altijd een tunnel van licht, in de hemel is het er altijd vredig en wordt er pure liefde ervaren, etc.

Bij paddo's lijken de ervaringen van verschillende mensen ook altijd op elkaar.

Quote:
Een ander verhaal is van een man die in de tunnel naar beneden werd getrokken, in een zwart gat. Maar toen Hij Jezus aanriep ging hij weer naar het licht. Ook zijn er mensen die Jezus hebben ontmoet, of gestorven familileden.

Dat kan. Een hallicunatie is immers je onderbewustzijn wat 'werkelijkheid' wordt.

Quote:
Als laatste nog degenen die niet een hemel of hel bezochten, maar gewoon buiten hun lichaam op een afstandje hun operatie konden bekijken. Ze konden later navertellen wat de chirurgen zeiden, deden, etc. Verbazingwekkend hoor, voor zo'n "simpele hallucinatie"...

Ik geloof niet in BDE, maar wel het "uit je lichaam treden". Volgens mij is dat trouwens occult en dus niet bijbels.

Quote:
Ik geloof niet dat dat allemaal verzinsels of leugens zijn, want levens veranderen vaak drastisch na BDE's. Je mag er het zijne van denken, de bijbel spreekt er niet over, maar ik geloof niet dat BDE's zomaar hallucinaties zijn of zo.

Ten eerste is een hallicunatie geen 'leugen' of 'verzinsel'. Je maakt het echt mee. Het is heel werkelijk, heel echt.
Ten tweede is een hallicunatie niet "zomaar iets". Wanneer je het zelf mee hebt gemaakt weet je dat ook.

_____
RobertF

Beste essie,

Bij een hersenoperatie mogen de hersenen helemaal niet actief zijn. Net zoals bij een darmoperatie je darmen ook moeten zwijgen. Daarom zijn dergelijke operaties zo risicovol en redelijk zeldzaam. Je bent dan niet meteen dood, er zit een tijdsgrens aan. Hoe dat precies zit weet ik niet, ik ben geen arts of wetenschapper.

Dat het uit het lichaam treden geen BDE kan zijn, weet ik niet. Het zou inderdaad wel occult kunnen zijn, maar ook dat weet ik niet.

Zo stellig als hier conclusies over BDE's worden gedeponeerd, zo raadselachtig zijn ze nog voor de wetenschap. Er wordt onderzoek gedaan, maar er zijn altijd weer uitzonderingen op net gestelde conclusies.

Hersenen zitten zeer complex in elkaar: een stel hersenen kent meer atomen dan het hele universum. Een zeer fascinerend lichaamsonderdeel dus, net zo fascinerend als die BDE's, waar we voorlopig niet over uitgesproken zijn. Tot die tijd kunnen we het misschien maar beter bij die "goeie ouwe" bijbel houden...

Petra de Jong
Seeker of truth

Ze zijn helemaal niet zo raadselachtig voor de wetenschap, want ze kunnen dus opgewekt worden door de stimulatie van een bepaald hersendeel. De mensen bij wie dit is opgewekt vertellen precies dezelfde verhalen als de mensen die 'spontaan' zoiets hebben meegemaakt. Ik zeg niet dat alle BDE's hallucinaties zijn, maar ik vermoed zelf van wel.

Als je BDE's als 'echt' beschouwd, hoe zit het dan met herinneringen aan vorige levens? Ik heb hier een boek vol met zulke verhalen, die allemaal uitgeplozen zijn zijn om andere verklaringen uit te sluiten. Mensen die plotsteling een langgeleden gestorven taal konden spreken, mensen die precies konden vertellen hoe een bepaalde stad, waar ze nog nooit geweest waren, eruit zag. Mensen die een levensbeschrijving konden geven van iemand die eeuwen geleden leefde... Bewijs voor reïncarnatie?

_____
Ann
:) :O :( :'( :S :P :D :X

Quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 16:34:34 schreef Petra de Jong het volgende:
Laten BDE's ons een glimp opvangen van de hemel? Zijn er ook mensen die in tijdens een BDE de hel hebben aanschouwd? Kunnen de bekende verhalen wetenschappelijk worden verklaard?

En verder alles wat iedereen hier te zeggen heeft over dit onderwerp!

Ik moet nu naar mijn werk dus ik neem pas later deel aan dit topic.

Veel plezier.

het tunnelzicht met wit licht is te verklaren door wetenschappers,das een reactie in de hersens,en er word dan ook een stof vrijgemaakt die je geen pijn meer laat voelen,die je goed laat voelen...

_____
No animals were hurt during the maintenance of this body
Rom 13,8
Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.
How can one, who eats the flesh of others to swell his flesh, show compass
Petra de Jong
Seeker of truth

Klopt, Ann. Het is een vorm van bewustzijnsvernauwing. Maar goed, zelfs al heeft het allemaal niets te maken met de hemel of God of wat dan ook, het vertelt ons in ieder geval dat doodgaan een prettige ervaring is of kan zijn.

_____
oikie

Een vriend van mij heeft een BDE gehad toen hij 12 gewas.

Overreden door een auto, in coma en de doktoren gaven hem 10% kans om te overleven. Van die 10%, was er 9% kans dat hij niet meer de oude zou worden en de andere 1% was ook iets ergs. (Weet ik even niet meer)

Hij vertelde later dat hij ergens aankwam, hij zag daar een man in het wit die zei: "Het is jouw tijd nog niet, je moet nog vanalles doen op aarde." En hij werd teruggestuurd! Diezelfde avond zat hij nog thuis 100% genezen!

Toen is hij tot geloof gekomen! Waanzinnig verhaal gewoon!

Pretender

interessant stuk:

First, we should realise that we don’t need to invoke NDEs to prove the existence of the Afterlife. We certainly have evidence for the Afterlife in the Resurrection of the Lord Jesus Christ, which validated all His claims (cf. Acts 17:31), in particular, His claim to be God who had taken on human nature (e.g. John 8:58, 20:28–29). Therefore everything He said about the Afterlife is true.

See what the Bible has to say about life after death...

First, they are near death, not resurrection from brain death, experiences. They could be due to certain physiological responses caused by decreased oxygen to the brain. This could cause the brain to fail to perceive most sense data, and a greatly enhanced (by comparison) perception of one sense, that of light. In particular, the commonly reported 'tunnel' could be the result of a loss of peripheral vision and enhancement of the central visual field.

Second, many such evidences report a blissful feeling, even with non-Christian subjects. This is especially deceptive, implying that people will get to heaven whether or not they believe in Christ’s deity, sacrificial death for their sins, and His glorious resurrection (cf. John 14:6, Acts 4:10–12, 1 Cor. 15:1–4). Therefore we should question whether the 'being of light', commonly reported in NDEs, is really God at all (cf. 2 Corinthians 11:14).

[bericht gewijzigd door Pretender op zondag 20 juni 2004 16:43:47]

Pretender

Na het wat lezen van deze site ben ik behoorlijk verwart.. het is new age achtig en de dingen die daar staan zijn belachelijk.

http://www.near-death.com/

Petra de Jong
Seeker of truth

Misschien kun je even aangeven wat je verwarrend en belachelijk vindt, dan kunnen we er gericht op reageren.

_____
Pretender

nou de ene heeft een BDE over Buddha, de ander over Jezus enz.. Het is niet allemaal gelijk en die persoon die ze zien zegt vaak ook dat zondigen niet slecht is... Zondigen is om te leren zeggen ze vaak. De Jezus vind sommige dingen ook grappig en zegt vreemde dingen... Als je mij vraagt is dit weer zoiets waar je eeuwig over kunt piekeren... Die persoon kan net zo goed Satan zijn die ze slechte dingen beleerd en zich dan als een warmtevol figuur voordoet. Er staat ook in de bijbel dat Satan wonderen kan doen en zich als licht voor kan doen. Of het nu dus ook allemaal zo prachtig is weet ik niet.. Ik weet ook niet of ik het BDE fenomeen moet geloven.. Kan zoals je zij een soort reaktie van de hersenen zijn.

Petra de Jong
Seeker of truth

Quote:
Op zondag 20 juni 2004 17:35:08 schreef Pretender het volgende:
nou de ene heeft een BDE over Buddha, de ander over Jezus enz..

Hier worden doorgaans twee verklaringen voor gegeven: (1) God openbaart Zich naar gelang het beeld dat de gelovige van Hem heeft (overigens is het buddhisme geen religie!); (2) Het zijn hallucinaties en dat verklaart dat mensen ieder 'hun eigen God' zien.

Ik geloof dat de tweede verklaring waar is.

Quote:
Die persoon kan net zo goed Satan zijn die ze slechte dingen beleerd en zich dan als een warmtevol figuur voordoet.

Ik denk dat er helemaal geen 'persoon' aanwezig is, maar dat dit soort ervaringen een kwestie van projectie van de eigen verlangens en religieuze ideeën zijn.

Ook al denk ik dat BDE's illusies zijn, toch denk ik dat ze heel waardevol kunnen zijn voor mensen. Ik zal ze nooit afdoen als 'nonsens'.

_____
essie
Duiveltjes zijn lief!

Quote:
Op zondag 20 juni 2004 17:44:01 schreef Petra de Jong het volgende:
Ik denk dat er helemaal geen 'persoon' aanwezig is, maar dat dit soort ervaringen een kwestie van projectie van de eigen verlangens en religieuze ideeën zijn.

Maar is dat niet ook zo bij religieuze ervaringen en het gevoel dat God bestaat?
Dat 'God' gewoon projectie is van je eigen verlangens?

_____
Pretender

daar denk ik dus ook altijd aan...

Petra de Jong
Seeker of truth

@ Essie en Pretender, ter inspiratie:

Dat is mogelijk en het zal ook heel vaak waar zijn. Maar het is ook heel goed mogelijk om vanuit rationele overwegingen in God te geloven. Ook zijn er ervaringen die je gewoon met geen mogelijkheid wetenschappelijk kunt verklaren. Laat ik je een voorbeeldje geven, iets dat mij overkomen is en voor mij een heel belangrijke reden om te geloven dat God wel degelijk bestaat.

Ik ben al maanden op zoek naar een bepaald liedje, een liedje over God. Ik heb het gehoord maar weet niet hoe de band heet die het zingt. Dit was voor het Internet-tijperk, dus ik kon het niet even opzoeken. Ik was al naar de bibliotheek geweest om te kijken of ik het daar kon vinden, maar dat was niet gelukt. Ik had al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat.

Dan, op een dag. Ik zit op mijn kamer. Ik ben aan het bidden, mediteren. Plotseling krijg ik een enorme drang om de TV aan te zetten. Ik wuif het idee weg, want ik ben aan het mediteren en ik heb bovendien al in maanden geen TV gekeken (tegenwoordig heb ik niet eens meer een TV). Maar het idee blijft zich opdringen, het komt van buiten mijzelf en ik kan het niet wegduwen. Na een kortdurende strijd besluit ik er aan toe te geven, ook al vind ik het nergens op slaan. Ik zet mijn TV aan. Hij staat op MTV. Dàt liedje is ervoor. Ik ben nog juist op tijd om de aftiteling en dus de artiest te zien. De volgende dag heb ik de CD gekocht.

Toeval? Lijkt me sterk. Zelfsuggestie? Onmogelijk (tenzij ik een soort bovennatuurlijke verbinding heb met het TV-signaal, maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk). God? Ja, ik denk het wel.

Als dit soort dingen je met enige regelmaat overkomen, komt er een moment dat je God niet meer kàn ontkennen, al zou je het willen. En geloof me, ik heb het gewild!

Mocht je een boek willen lezen waarin dit soort 'toevalligheden' wel heel vaak voorkomen, dan raad ik "Het kruis en de asfaltjungle" van David Wilkerson aan. Geweldig spannend boek!

[bericht gewijzigd door Petra de Jong op zondag 20 juni 2004 18:04:25]

_____
Pretender

welk liedje is dat dan?? Ik heb ook weleens een drang iets te doen, en dan gebeurd het ook wel eens, maar dat had met bv. een schietspel te maken en ik denk niet dat God mij graag schietspellen ziet spelen... Mijn vader zegt altijd.. niets is toeval, maar ja dat vind ik ook een beetje sterk..

Petra de Jong
Seeker of truth

Ik wil liever niet zeggen welk liedje het is, omdat het een liedje is dat uit een ander geloof afkomstig is en ik vermoed dat er dan mensen gaan roepen dat het de duivel was die mij vertelde dat ik de TV moest aanzetten... Ik weet heel zeker dat dat niet het geval was. Als je het graag wilt weten, mail je me maar.

[bericht gewijzigd door Petra de Jong op zondag 20 juni 2004 18:22:55]

_____
essie
Duiveltjes zijn lief!

Quote:
Op zondag 20 juni 2004 18:00:28 schreef Petra de Jong het volgende:
Ik zet mijn TV aan. Hij staat op MTV. Dàt liedje is ervoor. Ik ben nog juist op tijd om de aftiteling en dus de artiest te zien. De volgende dag heb ik de CD gekocht.

Dat dit van God komt lijkt me nogal vergezocht.
Daarbij zijn TMF & MTV muziekzenders die vooral top 100 uitzenden, en als dat liedje in de top 100 stond is de kans dus vrij groot dat je dit nummer hoort wanneer je de tv aanzet.
Wanneer er reclame was, was je het hele voorval waarschijnlijk allang vergeten (iets wat we meestal doen), maar juist de dingen die precies zo uitkomen onthouden we.

_____
Petra de Jong
Seeker of truth

Quote:
Op zondag 20 juni 2004 18:28:24 schreef essie het volgende:
[...]
Dat dit van God komt lijkt me nogal vergezocht.
Daarbij zijn TMF & MTV muziekzenders die vooral top 100 uitzenden, en als dat liedje in de top 100 stond is de kans dus vrij groot dat je dit nummer hoort wanneer je de tv aanzet.
Wanneer er reclame was, was je het hele voorval waarschijnlijk allang vergeten (iets wat we meestal doen), maar juist de dingen die precies zo uitkomen onthouden we.

Hmm, dit is bijna tien jaar geleden. MTV was toen geen mainstream zender zoals het dat nu is. Het liedje stond niet in de top 100 en was destijds al vele jaren oud.

Hoe zou je de door mij gevoelde onweerstaanbare drang verklaren? Ik had al maanden geen TV gekeken!

_____
  Je bent op pagina 1 van 5:    1 2 3 4 5 »
Reageren Nieuw topic aanmaken
Index / Archief/ Bijna-dood-ervaringen (BDE's)

© 2003 - 2010 Credible.nl | Contact | Adverteren