Index / Archief/ Jehovah's Getuigen: wie zijn zij?
RobertF

JEHOVAH'S GETUIGEN: WIE ZIJN ZIJ?

Het kon natuurlijk niet uitblijven: een informatief topic over één van de meest zichtbare groeperingen. Gek genoeg is het ook één van de meest onbekende groeperingen. Wie weet nu écht wat ze leren en... zijn ze nu wérkelijk zo verschrikkelijk sektarisch en satanisch?

In dit topic kun je posten over wat je van ze weet. Als je onderzoek naar ze verricht kun je de resultaten hier kwijt en als je meer info zoekt over deze groep, dan kun je hier met je vragen terecht. Maar ook ervaringen met hun vergaderingen en lectuur kun je hier posten.

Misschien wel goed om enkele regels in acht te houden:

Laat generaliserende, sarcastische of cynische uitlatingen achterwege en onderbouw alles wat je zegt. Laat ook het veroordelen van de Getuigen zélf achterwege, het gaat hier om het Wachttoren Genootschap en haar leer. Voor ervaringen met de Getuigen zelf kun je terecht in het topic Jehova. Niet hier dus.

Tip: enkele hele goede bronnen die je kunt gebruiken:

Site Wachttoren Genootschap - Nederlandse afdeling
Sekten: zin en onzin - Jehovah's Getuigen
Antwoorden voor Jehovah's Getuigen

Disciple

[bericht gewijzigd door Disciple op zaterdag 27 november 2004 10:55:06]

Nynthe
~ Calling all angels ~

Klopt het als ik zeg dat de Jehova's geloven dat er in de hemel maar plaats is voor 144.000 gelovigen? (gebasseerd op de 12.000 getuigen uit de 12 stammen van israel beschreven in Openbaring.) Ik heb dit ooit ergens opgevangen. Dat Jehova's zouden geloven dat je, als je een gelovige bent, er uiteindelijk een soort loting ofzo plaatsvind over wie daadwerkelijk de hemel in mag?
Dit is namelijk het grootste punt wat ik nooit gesnapt heb van de Jehova's.

_____
It's not easy waiting on you
It's not easy believing You got this together
RobertF

Sjaloom Lady-Kebiss,

De Getuigen geloven in de tweeklassenleer. Zij die zich onderwerpen aan Jehovah en Zijn organisatie, dus het Wachttoren Genootschap, hebben de zogenoemde aardse hoop. Zij zullen voor eeuwig in een paradijs op aarde leven.

Er zijn, zo zij geloven, echter 144.000 gezalfden, waarvan er nog een paar op de wereld schijnen rond te lopen. Deze 144.000 gezalfden zullen vanuit de hemel met Jezus regeren over de mensen die op de paradijsaarde wonen. Zij hebben dus de hemelse hoop.

Wie de gezalfden zijn, dat kunnen alleen zíjzelf weten. Hoewel volgens het Genootschap het aantal gezalfden al is bereikt en er dus nu geen gezalfden meer bij kunnen komen, zijn er nog steeds Getuigen die beweren zo'n gezalfde te zijn. Met name in Afrika schijnt het nogal eens uit de hand gelopen te zijn.

Niemand beoordeeld het of zo en het is ook niet echt controleerbaar, je kunt makkelijk beweren dat je er een bent. Je schijnt het te voelen en moet er wel zeker van zijn. Anders zou je gelogen hebben en dan is het eeuwige leven niet voor jou weggelegd, laat staan in de hemel... Stukje mystiek bij de Getuigen, zullen we maar zeggen.

Via allerlei theologische constructies die ik niet eens probéér te begrijpen zijn ze tot deze conclusies gekomen. Alleen de gezalfden zijn vervuld met de Heilige Geest en... alleen de gezalfden mogen deelnemen aan het Avondmaal, die éénmaal per jaar op 14 nisan wordt gevierd (Joodse kalender). Dus in een gemeente zitten maar één of twee Getuigen aan de tafel, terwijl de rest toekijkt...

[bericht gewijzigd door RobertF op donderdag 04 november 2004 15:00:41]

Nynthe
~ Calling all angels ~

De 144.000 die ik ken, zijn dus de 12.000 getuigen keer 12 stammen van Israel die op zullen staan Na de grote opname, het begin van het eind van de wereld. Hun taak zal zijn om in de eindtijd mensen alsnog te bekeren. Als dat dezelfde 144.000 zijn, dan zijn die dus nog helemaal niet opgestaan, gezien er nog geen Opname is geweest...
toch?

_____
JohnM
Toets alles !!

Klopt

_____
..en verlangt als pasgeboren kinderen naar de redelijke, onvervalste melk, opdat gij daardoor moogt opwassen tot zaligheid ...
1 Petrus 2 vers 2
krokeledokus
Boe!

Is het waar dat jehova getuigen hun eigen verjaardag nooit vieren? Zoiets heb ik ooit gehoord op de pabo. Dat je er rekening mee moet houden dat als er jehova getuigen in je klas zitten, zij geen verjaardag vieren, en waarsch. weigeren traktaties van andere kinderen aan te nemen..

Ik vind het nogal een vreemd verhaal, en zou graag willen weten wat daar achter zit..

Verder vraag ik me af wat nu echt specefieke 'dogma's' van jg's zijn. maar ik denk dat ik daarvoor ff die sites moet lezen..

_____
toevallig niet... ik geloof niet in toeval! (gerald troost)
RobertF

Sjaloom krokeledokus,

Getuigen vieren inderdaad geen verjaardagen, Sinterklaas, kerst, Pasen en al die andere feestdagen. Dit omdat zij geloven dat dezen heidens zijn, de eerste christenen vierden die feesten immers ook niet.

De kinderen komen echter niets te kort, zij krijgen op andere, willekeurigere, tijdstippen cadeau's. Wat specifieke JG-dogma's betreft: hier kun je hun specifieke dogma's vinden, onder het kopje "Wat geloven zij?"

Michiel
Leegte is het vasten v/d geest

Shalom,

Een vraag waar ik al langer mee rond loop.

Ik heb gehoord dat getuigen langs de deur moeten gaan om te vertellen van het Woord van God. Dat ze hierbij meestal maar een tekst gebruiken laat ik even buiten beschouwing. (Mensen met Bijbels kennis kunnen hen meestal onder de tafel praten ).

Klopt het dat getuigen geloven, dat ze in de hemel komen, op het moment dat ze zeven maal bij hetzelfde huis in gesprek zijn geweest? Of is dit een fobie voor de JG's?

_____
3 u bent zelf een brief van Christus, door ons opgesteld, niet met inkt geschreven maar met de Geest van de levende God, niet in stenen platen gegrift maar in het hart van mensen. (2 Kor 3)
Aviator

Hai alemaal.

Op het moment werk ik samen met een collega waarvan de ouders JG zijn. Toen ik dit net wist was ik gelijk vol vragen en interesse... helaas bleek het nogal moeilijk te liggen bij haar en praten we er soms over...
Zij was idd verplicht langs de deuren te gaan, als jong meisje al. Hierbij heeft ze wat vervelende ervaringen opgedaan. Ze kan er niet echt goed over praten, wat mij het meest opvalt is dat ze veel dingen moest waardoor ze nu vaak het idee heeft dat ze alleen maar faalt. We praten hier nog regelmatig over, ik vind het interessant en zij kan op die manier haar verhaal kwijt...

Michiel, van die 7 keer langs dezelfde deur en een verhaal kunnen vertellen weet ik niet, zal ik binnenkort eens vragen als ik weer moet werken...

Over een paar weken is ze jarig, wij vieren dat altijd op het werk en ze gaf aan het erg leuk te vinden, aangezien haar verjaardag nooit gevierd werd...
Een andere collega en ik zijn van plan er een knal feestje van te maken, ik ben benieuwd

liefs diaan

RobertF

Sjaloom Michiel,

Sowieso geloven de Getuigen niet in de hemel voor gewone mensen, maar alleen voor de gezalfden, wat ik in een eerdere post al uitlegde.

Wat het verkondigen betreft: officieel is het op vrijwillige basis, maar vakkundige groepsdruk leert anders. Je hoeft, zo men gelooft, niet per se mensen te bekeren om behouden te worden, het alleen al langs de deuren gaan is bewijs voor je geloof.

De gemiddelde Getuige in Nederland verkondigt zo'n 2 uur per week. Ook zijn er zogenoemde pioniers, die zo'n 20 uur per week verkondigen en dus zo'n 100 uur per maand. Maar je hebt ook Getuigen die voor geen goud de deuren langsgaan.

Ze zijn dus niet allemaal even fanatiek, de ene is wat "liberaler" dan de ander. Met name de nieuwere Getuigen zijn iets vrijblijvender in de leer dan die van de oude stempel.

Via een kaartensysteem wordt trouwens ook bijgehouden hoeveel lectuur elk lid verkoopt. Dit omdat de Getuigen er nu eenmaal een strakke organisatie op nahouden.

[bericht gewijzigd door RobertF op donderdag 04 november 2004 21:22:35]

Nynthe
~ Calling all angels ~

Wat ik dus absoluut niet snap: Hoe kun je geloven in iets dat je geen zekerheid geeft? Alle andere religies hebben iets waar ze naar toe werken (tot zover ik weet) Of je gaat naar een soort hemel, of je krijgt een andere kans om daar alsnog te kunnen komen. Maar uiteindelijk komen ze er dus allemaal.
Behalve dus bij de Jehova's als ik het goed van je begrijp Oogje. je doet je hele leven je best, en dan is het nog maar de vraag of je in de hemel komt...
Lijkt me een hele onzekere basis voor je leven

_____
RobertF

Sjaloom Lady-Kebiss,

De Getuigen geloven dus dat ze straks op een paradijs-aarde mogen wonen. Daar ligt dus hun hoop. Straks zal de aarde een schitterend paradijs zijn en mogen ze, zo zij geloven, voor eeuwig in een rechtvaardige mensenmaatschappij leven.

Deze maatschappij, dit paradijs, zal dan geregeerd worden door God met de 144.000 gezalfden in de hemel. Ze geloven niet dat je na je dood in de hemel komt, maar dat je gewoon doodgaat. Het fenomeen "hemel of hel" kennen ze dus niet: ongelovigen zullen tijdens Armageddon, dus de allesbeslissende oorlog, op een gruwelijke manier omkomen, de ware christenen zullen overleven en voor eeuwig in een paradijs op aarde wonen.

In principe hebben ze dus gelijk als ze zeggen dat we uiteindelijk op aarde voor eeuwig zullen leven. Maar God zal dan ook op de aarde wonen, want hemel en aarde zullen dan één zijn. Er is dus geen sprake van twee klassen, dus een elite in de hemel en de rest op aarde.

bmenw

Je mag toch geloven wat je zelf wilt?
We leven immers in een vrij land.

Nynthe
~ Calling all angels ~

Hoezo? Waar hebben we gezegd dat dit niet mag? Er wordt duidelijk gezegd dat dit een informatief topic is, dus waar die reactie van bmenw vandaan komt, snap ik echt totaal niet.

_____
JohnM
Toets alles !!

Gaarne on-topic blijven lieve usertjes
Dit topic is informatief en voor de Christenen onder ons is dit zeer handig om de JG op een juiste wijze te benaderen met onze Boodschap van Redding door Genade en niet door daden

(psst: ook informatief (mocht je t ooit nodig hebben:
http://forum.credible.nl/topic.php?id=1011&singlepost=100959 )

_____
..en verlangt als pasgeboren kinderen naar de redelijke, onvervalste melk, opdat gij daardoor moogt opwassen tot zaligheid ...
1 Petrus 2 vers 2
bmenw

Ik vraag me af waarom het verschil maakt of je gelooft in een hemel op aarde of een hemel in een andere dimensie.
Gelukkig is er in Nederland een vrijheid van godsdienst.
Er is een groot gevaar in het geloven in een Rechte Leer.
Dat heeft de moord op Theo van Gogh wel bewezen.

Nynthe
~ Calling all angels ~

Heuw? De moord op Theo? en waar haal jij die opeens uit je broekzak vandaan? ik dacht dat dit ging om informatie te kunnen vergaren over Jehova's??? jaja, dat ging zo snel dat ik het zelfs gemist heb!

zoals John al zei: BOT!
dit heeft niets te maken met of iets wel of niet zo is, maar puur het uitwisselen van vraag en antwoord, feiten...

* JohnM zegt: tussen zei: & BOT! een spatie geplaatst

[bericht gewijzigd door JohnM op maandag 08 november 2004 22:16:51]

_____
bmenw

Ik weet dat je het niet met mij eens bent en blijkbaar schept het jou een groot genoegen dat van de daken te schreeuwen.
Maar ik heb nog niet van Robert gehoord waarom hij daar zo de nadruk op legde.

RobertF

De nadruk waarop? Ik snap je punt niet, citeer even uit mijn post waaruit blijkt dat ik ergens (?) de nadruk op leg.

bmenw

Beste Robert,
Ik bedoelde je posting van 5-11-2004.
Na het lezen van de discussie en je bijdrage van 5 november kreeg ik de indruk dat je dat belangrijk vond.
Iedereeen heeft recht op zijn mening ( en ik kan je verkeerd begrepen hebben ) en wou daarom van jou weten of je dat ook zo meent.

RobertF

Sjaloom bmenw,

In die post gaf ik antwoord op de vraag van Lady-Kebiss en vertelde daarbij wat ik zelf geloof en met mij veel andere christenen. En ja, ik geloof dat het belangrijk is om goede antwoorden te geven op dergelijke vragen.

Een ieder mag geloven wat hij of zij wil, en een ieder mag dat uitdragen. Zolang het met waarborging gebeurt is er niets aan de hand. Mocht mijn post niet als zodanig zijn overgekomen, dan is dat niet bewust gedaan.

Het lijkt me goed om nu weer BOT te gaan en Theo van Gogh dus uit deze discussie te laten.

bmenw

Ken je deze website?

http://www.apologeticsindex.org/j02aa.html

[bericht gewijzigd door bmenw op woensdag 17 november 2004 15:52:34]

bmenw

mau
Vrede zij met u allen

Quote:
Op donderdag 04 november 2004 19:38:54 schreef Michiel het volgende:
Shalom,

Een vraag waar ik al langer mee rond loop.

Ik heb gehoord dat getuigen langs de deur moeten gaan om te vertellen van het Woord van God. Dat ze hierbij meestal maar een tekst gebruiken laat ik even buiten beschouwing. (Mensen met Bijbels kennis kunnen hen meestal onder de tafel praten ).

Zonder eerst wat te zeggen: Mattheus 28:19,20: "Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb."
1 Kor. 9:16= "Want indien ik het Evangelie verkondige, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig!

een goed christen onderhoud de geboden die in den bijbel staan.

Quote:
Klopt het dat getuigen geloven, dat ze in de hemel komen, op het moment dat ze zeven maal bij hetzelfde huis in gesprek zijn geweest? Of is dit een fobie voor de JG's?

Ja, vast wel, ze lopem ook savond's door de bossen met lakens over hun hoofd en schreeuwen:"zijt gij bereid te sterven??" (hahaahahahahaahah)
Kan heel simpel beantwoord worden die vraag: "Nee, sorry, doen ze niet" Jammer he? Zou wel lachen zijn!!

Naïma

Hallo!! Ik vind het heel erg ingewikkeld allemaal. Ik ben zelf katholiek, maar vind wel dat het katholieke geloof veel dingen doet die overbodig zijn, zoals afbeeldingen verafgoden etc. (maat dat is mijn mening dan he ) In ieder geval; ik weet niet zo heel veel van mijn eigen geloof. Maar mijn moeder is een ongedoopte verkondigster van de Jehova's getuigen, en 'n oom tante neef en nicht van mij zijn het ook. Ik dacht dat mn moeder misschien wel gelijk had door te zeggen dat het het 'ware geloof is', maar doordat hier zoveel interessante discussies over worden gehouden wordt ik serieus aan het twijfelen gezet. En dat is goed lijkt me. Maar ik wilde in ieder geval zeggen dat ik wél door mijn moeder over het geloof ben gaan nadenken. En dat inderdaad Jehova's getuigen altijd zeer vriendelijk mensen zijn, die het beste van hun leven proberen te maken. (niet dat andere mensen dat niet doen hoor ...)
En nu weet ik het allemaal niet meer, haha ...

mau
Vrede zij met u allen

Hey Naïma,

probeer bij je onderzoek naar de waarheid zo juist mogelijk te letten op de bronnen van je informatie...vergeet niet dat veel mensen die het niet eens zijn met bepaalde leerstellingen niet altijd positief zullen vertellen over die leer. Onderzoek zoveel mogelijk zelf..probeer neit alte veel conclusie's te trekken van forums als deze..Er is altijd maar weinig waarheid en weinig objectieviteit.Meestal worden religies die niet zo "populair" zijn niet goed of juist weergegeven. Nogmaals ben voorzichtig met de bronnen die je leest..veel ervan is gewoon zooi...

Ik kan dat weten! :-)

RobertF

Sjaloom mau,

Nu weet ik niet of jij nu een Getuige bent of niet, maar de Getuigen lezen ook bijna alleen de geschriften van het Wachttoren Genootschap. Zal er ooit een Getuige tijdens een vergadering een hele kritische vraag stellen aan de spreker van het WTG? Het feit dat ze "Wachttorenstudies" en geen "bijbelstudies" houden, zegt al veel, naar mijn idee.

De Getuigen worden opgedragen het WTG te gehoorzamen, want zij zou het kanaal zijn waardoor God werkt. Dat mag je wat mij betreft best geloven als Getuige, maar nu zeg jij dat je kritisch moet zijn. Hoe weet zo'n Getuige nou dat het WTG wérkelijk de waarheid in pacht heeft? Ja, dat zegt zij, maar dat kan ik ook zeggen. Zou je me dan geloven? Vast niet, want mijn leer is vals. En die van het WTG niet. Maar... hoe weet jij dat dan? Je weet dat omdat het WTG dat zegt en zo komen we weer bij de eerste vraag...

Wat is kritisch onderzoeken? Alles aannemen van één organisatie en deze volgen, omdat deze organisatie zich meer macht toekent dan de bedoeling is? Lijkt mij niet. Natuurlijk, zul je dan zeggen, de broeders van het WTG hebben álles voor me al onderzocht, want ja, zij hebben er verstand van en ik niet.

Is goed, maar het WTG is niet de enige. Andere gemeenten, dominees, voorgangers, "leken", etc. hebben ook heel veel studie gedaan naar de bijbel en vaak buitenbijbelse bronnen. Er zijn kerken die de bijbel net zo letterlijk neemt als het WTG, maar tóch iets heel anders leren.

Bijbelstudie blijft interpretatie van teksten, hoe je het ook went of keert. En een organisatie kan nooit claimen altijd de perfecte interpretatie te hebben. Zeker niet het WTG, dat ook nogal eens dingen fout interpreteert (1975, anyone?) en soms zelfs beweringen moet terugnemen. Dat is beslist niet erg, hoewel dat soms wel dramatische gevolgen heeft, maar dan mag het WTG niet claimen de ware christengemeenschap te zijn.

Iedere gemeente en kerk maakt fouten of heeft fouten gemaakt. Soms hele grove ook. Daarin heeft het WTG gelijk. Maar het WTG zelf maakt ook net zo hard fouten, maar blijft zich toch profileren als ware "kerk". Dat is meten met twee maten. Inderdaad, onderzoek alles kritisch en zo onjectief mogelijk. Dus ook het WTG.

JohnM
Toets alles !!

Quote:
Op zaterdag 20 november 2004 15:20:24 schreef mau het volgende:
een goed christen onderhoud de geboden die in den bijbel staan.

Leuk om dit te lezen, want het omschrijft exact hoe de JG geloofs/levensfilosifie is: door daden bereikt men (misschien) God.

En dat is juist niet waar de clue in de Bijbel om draait

In de Bijbel draait het van begin tot eind om Christus als dé Middelaar; Redding door de GENADE van GOD, de Wedergeboorte in de Geest voor een ieder die de Genade(offer)gave van God aanvaard; en het één Geest zijn van God, Christus en de Heilige Geest.

Door het doen bereikt men niets, wel door het Geloof in Christus (Denk aan het verhaal van de Rijke jongeling Alleen door de Genade Gods, de Wedergeboorte in de Geest (zoals Jezus tegen Nikodemus zei) is Redding mogelijk.

_____
1 Petrus 2 vers 2
bmenw

Het Ware Geloof, kijk daar zit nu ook een van de gevaren in.Fundamentalisme.
Het is het andere uiterste van "alles ruim zien".
De waarheid zit vaak in het midden.

citaat:Leuk om dit te lezen, want het omschrijft exact hoe de JG geloofs/levensfilosifie is: door daden bereikt men (misschien) God.

Vroeger zeiden ze ora et labora.
Bid en werk.
Een goed streven.

Je bent op pagina 1 van 34:    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 »
Reageren Nieuw topic aanmaken
Index / Archief/ Jehovah's Getuigen: wie zijn zij?

© 2003 - 2010 Credible.nl | Contact | Adverteren