Hoe uitschrijven RKK? |

Admod note: Moved GA >> JGK

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 16:50:56 schreef Pius_XII het volgende:
Eens katholiek, altijd katholiek.
Enfin, ik ben weer weg 

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 16:40:32 schreef cogmios het volgende:
Ik zoek me rot op Google "uitschrijven katholiek", ik vind wel veel mensen die het doen maar nergens HOE het gebeuren moet.
Als ik naar een lokale R.K. parochie stap en hen verzoek me uit te schrijven bij SILA (sila.nl) is dat voldoende? Of moet ik nog meer doen? (ik ben gedoopt e.d.)
Bedankt,
Cogmios

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 20:20:08 schreef Nynthe het volgende:
En je kan je laten uitschrijven uit het doopregister. Daarvoor moet je contact opnemen met de voorganger van de kerk waar je gedoopt bent, die moet je het dan uitleggen en die kan je dan vertellen wat je moet doen.

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 20:20:08 schreef Nynthe het volgende:
Je kan je laten uitschrijven uit de administratie zodat je geen informatie meer krijgt enzo en dat als je verhuisd, ze ook niet meer weten waar je woont.
En je kan je laten uitschrijven uit het doopregister. Daarvoor moet je contact opnemen met de voorganger van de kerk waar je gedoopt bent, die moet je het dan uitleggen en die kan je dan vertellen wat je moet doen.

Quote:

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 20:24:16 schreef Nynthe het volgende:
Ja, dat weet ik zeker. Je kunt je laten uitschrijven uit het doopregister.

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:00:58 schreef Nynthe het volgende:
He prima, dan heeft meneer de voorganger van de katholieke kerk tegen me gelogen.

Quote:Dat klopt inderdaad, een aantekening, maar geen uitschrijving uit het register
Op zaterdag 24 februari 2007 21:03:56 schreef cogmios het volgende:
Bedankt voor het woord "doopregister". Ik heb daarop gegoogled en ik moet inderdaad een brief schrijven of langsgaan bij het dorpje in Limburg waar ik gedoopt ben. Daar wordt dan een aantekening bij geplaatst.
Quote:Nou, haha.
Een andere opties is dat Benedictus de XVI me persoonlijk excommuniceert, haha (vond ik al google-end)
Maar ook dan ben je nog steeds katholiek.Quote:
Maar een pastoor op internetpastor.nl schrijft weer dat het NIET kan.
Hmmm...
Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:11:02 schreef Nynthe het volgende:
Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel Pius.

Quote:

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:18:06 schreef Nynthe het volgende:
@ TS: Ik zou het gewoon eens proberen. Veel mensen hier zeggen dat het niet kan, ik heb andere ervaringen, dus er is gewoon een kans dat het wel kan.
Ik wil best geloven dat jij een Pastoor hebt gesproken die wellicht foute informatie heeft gegeven, maar hoeveel bewijs wil je nog hebben?

Quote:Dat lijkt me kerkrechterlijk de juiste weg inderdaad.
Op zaterdag 24 februari 2007 21:03:56 schreef cogmios het volgende:
Bedankt voor het woord "doopregister". Ik heb daarop gegoogled en ik moet inderdaad een brief schrijven of langsgaan bij het dorpje in Limburg waar ik gedoopt ben. Daar wordt dan een aantekening bij geplaatst.
Quote:Nee hoor. Ten eerste hoeft de paus dat niet persoonlijk te doen, je kan dat zelf eenvoudig voor elkaar krijgen. Maar het verandert niets aan het feit dat je gedoopt bent.
Een andere opties is dat Benedictus de XVI me persoonlijk excommuniceert, haha (vond ik al google-end)
Quote:Dat klopt, zoals je ook kan zien als je de link volgt die Pius gaf, en zoals je zelf feitelijk al aangaf. Je kan om een aantekening in het doopregister vragen waarmee je je formeel uit de Kerk verwijdert, maar doorhaling in het doopregister is onwettig.
Maar een pastoor op internetpastor.nl schrijft weer dat het NIET kan. "Uitschrijven uit het doopregister is niet mogelijk. Ook als mensen afhaken, mogen we vertrouwen dat de Heer trouw blijft aan de genade, die Hij in het doopsel gegeven heet. We spreken van het 'eeuwigdurend merkteken' van het doopsel: de gedoopte is voorgoed getekend als kind van God. Het is te vergelijken met de relatie tussen ouders en kinderen: kinderen kunnen hun ouders verlaten, maar zij kunnen de bloedverwantschap, die hen bindt met hun ouders, niet ongedaan maken. Zo mag ieder, die zich laat uitschrijven weten, dat hij/zij altijd van harte welkom blijft, en bij terugkeer met open armen en met vreugde ontvangen zal worden. Dit gebeurt niet opnieuw met het sacrament van de doop. We hebben hier een ander sacrament voor, het sacrament van de verzoening."
Hmmm...
Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:26:49 schreef Pius_XII het volgende:
[...]
Ik heb een pagina erbij gehaald met teksten uit het canoniek wetboek, wat wil je nog meer?Ik wil best geloven dat jij een Pastoor hebt gesproken die wellicht foute informatie heeft gegeven, maar hoeveel bewijs wil je nog hebben?

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:30:49 schreef diakio het volgende:
Vergeet niet de mogelijkheid dat een pastoor prima informatie heeft gegeven, maar dat Nynthe het gewoon niet goed begrepen heeft. Daar lijkt me niks mis mee.
).

Quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:41:51 schreef Pius_XII het volgende:
[...]
Uh, ja, dat kan... Alles kan. (behalve ontkatholieken dan).

Quote:
Op zondag 25 februari 2007 03:14:18 schreef Nynthe het volgende:
Lekker ingewikkeld weer doen. Als die man mij dat verteld heeft, heeft hij dat verteld. Moet ik nu echt opnamen gaan maken van mijn telefoongesprekken voor als iemand ook gaat vragen naar bewijs?
Blijkbaar houden ze niet overal dezelfde regels aan, kan best zijn. En hoe dat dan komt moeten ze dan zelf maar uitzoeken als ze dat zelf ook een probleem vinden.
De TS vraagt, ik geef antwoord vanuit mijn ervaring. Was echt niet mijn bedoeling om helemaal een discussie te gaan starten en dat ben ik ook echt niet van plan.
Quote:

Keer terug naar (Jeugd)kerken/ Gemeente
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten