Reiki en het christendom

Re: Reiki en het christendom

Berichtdoor Rolo » 30 nov 2010 00:16

Ik heb nogal wat vragen, dus hier komt er weer een.

Ik ben zelf ingeweid in Reiki eerste graad. Voor mensen die niet weten wat dit is, het is een oud oosterse geneeskunde doormiddel van de universele levensenergie sturen via de handen naar plaatsen (chakras, energiecentra) waar het nodig is om het lichaam te genezen.

Hoe staan jullie hier tegenover? Ik weet namelijk uit mijn eigen ervaring dat ik mensen en mezelf ermee geholpen heb en de energie duidelijk kan voelen, maar ik vraag me toch af hoe er in het christendom tegenaan gekeken wordt, aangezien ik zelf nu ook bezig ben om mijn leven aan god te wijden.

Wat denken jullie?
Rolo
CrediGup
CrediGup

Heeft bedankt: 0 keer
Is bedankt: 0 keer

Berichtdoor Eulogía » 30 nov 2010 00:38

Heel mooi dat je je leven aan God wil wijden

Ik geloof dat Reiki niet te verenigen is met wat de Bijbel leert en dat het ook niet kan samengaan met een christen.

Als je dan toch goede dingen wil doen op het gebied van het bovennatuurlijke, kun je bovennatuurlijke werken doen geïnspireerd door de Heilige Geest. De Heilige Geest is een andere Bron van kracht dan Reiki. Je zal daarom dan waarschijnlijk nieuwe dingen moeten leren, omdat je dan geen Reiki meer kan doen vanuit de bron die je gewend was. (Ik zelf moet eerlijk zeggen dat ik te weinig weet van Reiki. Ik weet alleen van het werken vanuit de kracht van de Heilige Geest.)

Ik geloof dat de volgende tekst betrekking heeft op reiki en dergelijke.

Deut. 18
9 Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de HERE, uw God, u geven zal, dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken. 10 Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen, of tovenaar, 11 geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt. 12 Want ieder die deze dingen doet, is de HERE een gruwel, en ter wille van deze gruwelen drijft de HERE, uw God, hen voor u weg. 13 Gij zult onberispelijk staan tegenover de HERE, uw God; 14 want deze volken, die gij verdrijven zult, luisteren naar wichelaars en waarzeggers, maar u heeft de HERE, uw God, dit niet toegelaten. 15 Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben, zal de HERE, uw God, u verwekken; naar hem zult gij luisteren.
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Heeft bedankt: 62 keer
Is bedankt: 141 keer

Berichtdoor Machiavelli » 30 nov 2010 00:47

Ik denk dat het heidens is, ik denk dat het zweverige nonsens is en ik ben ervan overtuigd dat het niet te combineren is met het christendom.
Im Westen nichts Neues.
Nec tamen consumebatur
Machiavelli
CrediOrca
CrediOrca

Is bedankt: 1 keer

Berichtdoor Rolo » 30 nov 2010 00:54

is het heidens om mensen te genezen zonder het eigen ego te voeden?
Rolo
CrediGup
CrediGup

Berichtdoor Eulogía » 30 nov 2010 01:27

Ik geloof dat je intenties goed zijn en dat je goede dingen wil doen. Als je goede dingen wil doen, kun je reiki inruilen voor iets beters.
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Berichtdoor Robert Frans » 30 nov 2010 08:55

Rolo, "heidens" betekent niet meer dan "strijdig met het christelijk geloof." Je kunt dus goed handelen, maar toch iets doen wat door het christelijk geloof wordt afgewezen. Niet je intentie hoeft dan verkeerd te zijn, maar wel de wijze waarop je de intentie uitvoert.

Als je zonder ego mensen wilt genezen, dan ben je al reeds op de goede weg in je voorgenomen toewijding aan God. Maar toewijding aan Hem betekent ook luisteren naar wat Hij door de Bijbel en door de Kerk tot je te zeggen heeft en ook willen handelen naar zijn wil, erop vertrouwend dat Hij altijd beter weet dan wie ook.

Het betekent ook open willen staan voor mogelijke veranderingen in je leven en soms het vertrouwde moeten opgeven voor iets wat edeler en juister is en meer recht doet aan God en de mens. Het is dus niet goed om hier aanvallend te willen reageren op tegenwerpingen van mensen die negatief tegenover reiki staan. Ook al uiten ze dat soms op zeer direkte wijze.

Reiki is een alternatieve, paranormale geneeswijze waarvan de werking niet wetenschappelijk is bewezen. Ook de Kerk erkent het niet als behorend tot of als mogelijke aanvulling op de christelijke traditie. Reiki komt uit het Oosten, waar men vaak een heel andere visie op God, mens en schepping heeft dan de Kerk leert. Uiteraard werkt dat dan ook door op hun kijk op genezing.

Dat is niet erg, we kunnen er hier en daar ook best van leren, maar wel enkel op de punten waar het niet strijdig is met wat God al heeft geopenbaard over zichzelf. Als je hier dus reiki ter sprake wilt brengen, moet je niet verbaasd of verontwaardigd zijn als veel christelijke deelnemers reiki zullen afwijzen.
Pax et bonum
Robert Frans
Credible Leviathan
Credible Leviathan

Heeft bedankt: 199 keer
Is bedankt: 540 keer

Berichtdoor Michiel » 30 nov 2010 08:59

Admod note: Verzet GA >> LB

Laat dan mijn hart U toebehoren
en laat mij door de wereld gaan
met open ogen, open oren
om al uw tekens te verstaan.
Dan is het aardse leven goed,
omdat de hemel mij begroet. (LvdK 479:4)
Michiel
CrediBeheer
CrediBeheer

Heeft bedankt: 67 keer
Is bedankt: 181 keer

Berichtdoor Olorin » 30 nov 2010 10:49

Quote:
Op dinsdag 30 november 2010 00:16:01 schreef Rolo het volgende:

Ik ben zelf ingeweid in Reiki eerste graad. Voor mensen die niet weten wat dit is, het is een oud oosterse geneeskunde doormiddel van de universele levensenergie sturen via de handen naar plaatsen (chakras, energiecentra) waar het nodig is om het lichaam te genezen.

Hoe staan jullie hier tegenover? Ik weet namelijk uit mijn eigen ervaring dat ik mensen en mezelf ermee geholpen heb en de energie duidelijk kan voelen, maar ik vraag me toch af hoe er in het christendom tegenaan gekeken wordt, aangezien ik zelf nu ook bezig ben om mijn leven aan god te wijden.

Wat denken jullie?

Ik heb er geen verstand van, dus ik weet niet wat er allemaal bij om de hoek komt kijken. Enkel afgaande op je omschrijving zie ik er wat geloof betreft niet zoveel problemen mee. Verder is er geen bewijs voor het bestaan van 'levensenergie' en 'chakras', dus vermoed ik dat het meer een placebo achtige werking heeft.
ن
Olorin
Credible Leviathan
Credible Leviathan

Heeft bedankt: 174 keer
Is bedankt: 463 keer

Berichtdoor Hongerige Wolf » 30 nov 2010 11:31

'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.'
- Simon van het Reve, De Avonden
Hongerige Wolf
CrediShark
CrediShark

Heeft bedankt: 63 keer
Is bedankt: 153 keer

Berichtdoor Rolo » 30 nov 2010 19:01

Dus eigenlijk is het niet gods wil dat ik mensen help omdat hij zelf het beste met de mensen voor heeft? Dat kan ik best begrijpen
Rolo
CrediGup
CrediGup

Berichtdoor RK diaken » 30 nov 2010 19:05

Quote:
Op dinsdag 30 november 2010 19:01:17 schreef Rolo het volgende:
Dus eigenlijk is het niet gods wil dat ik mensen help omdat hij zelf het beste met de mensen voor heeft? Dat kan ik best begrijpen

ik niet. En er klopt ook geen hout van.
RK diaken

Berichtdoor Annatar » 30 nov 2010 19:08

@Eulogia: Ik wist niet dat de Kanaänieten aan reiki deden. Weer iets geleerd.
"Er is meer dan genoeg licht voor diegene die ernaar verlangt om te zien."

-Ali ibn Abu-Talib
Annatar
CrediOrca
CrediOrca

Heeft bedankt: 120 keer
Is bedankt: 159 keer

Berichtdoor Eli7 » 30 nov 2010 19:39

Quote:

Wat denken jullie?

Stel jezelf de volgende vraag: hoe staat de 'universele levensenergie' tegenover Jezus die zegt 'het Leven' te zijn?

Als je het antwoord op die vraag hebt gevonden, dan weet je ook in hoeverre reiki en het christelijk geloof met elkaar te verenigen zijn. Dit is overigens een vraag die je aan jezelf kunt stellen, maar die je ook heel goed aan God in gebed kunt stellen. En ik ben er van overtuigd dat Hij dan ook een antwoord zal geven.
De 19e eeuw verklaarde dat God dood was. Zul je zien dat God in de 21e eeuw weer opstaat uit de dood...
Eli7
CrediOrca
CrediOrca

Heeft bedankt: 137 keer
Is bedankt: 145 keer

Berichtdoor MarinusCopy » 30 nov 2010 19:50

Quote:

Wat denken jullie?

Ik denk dat Reiki werkt bij de gratie van suggestie. Daarmee is het van een zelfde laken een pak als iedere andere bovennatuurlijke manier van genezing. Het heeft een placebo-effect en verder niet
MarinusCopy
CrediShark
CrediShark

Berichtdoor Eulogía » 01 dec 2010 00:05

Quote:
Op dinsdag 30 november 2010 19:08:37 schreef Bonaventura het volgende:
@Eulogia: Ik wist niet dat de Kanaänieten aan reiki deden. Weer iets geleerd.
Reiki is alleen maar een naam voor één van de heidense praktijken. Ieder volk dat niet joods of christelijk was, hield zich bezig met heidense tovenarijen die onder elk volk weer andere namen had. In sommige volken had het toevallig de naam reiki. De heidense Naäman verwachtte bijvoorbeeld dat Elisa hem zou genezen door de hand over de melaatsheid te bewegen, maar Elisa kreeg een andere opdracht om hem te genezen.

2 Kon 5,11
Toen werd Naäman toornig en ging heen, terwijl hij zeide: Zie, ik dacht bij mijzelf: hij zal zeker naar buiten komen en daar gaan staan en de naam van de HERE, zijn God, aanroepen en zijn hand over de plek heen en weer bewegen en zo de melaatsheid wegnemen.

Quote:
Op dinsdag 30 november 2010 19:01:17 schreef Rolo het volgende:
Nogmaals: Hij wil dat je mensen helpt omdat Hij het beste met de mensen voorheeft, maar omdát Hij het beste met mensen voorheeft, wil Hij dat je mensen op een andere manier helpt, omdat die andere manier pas echt goed voor mensen is. Reiki kan op korte termijn goed lijken voor mensen, maar is op de lange(re) termijn schadelijk. Daarom heeft Hij een andere manier gegeven om mensen te helpen, namelijk door mensen onder inspiratie van de Heilige Geest.

Ik sluit me aan bij de opmerking van Eli7 dat je het best aan God Zelf kan vragen: 'Hoe kan ik U het best dienen en hoe kan ik een zegen voor andere mensen zijn?'.
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Berichtdoor Rolo » 01 dec 2010 20:19

Quote:
Op dinsdag 30 november 2010 19:05:55 schreef Cornelius van Wijck het volgende:
[...]
ik niet. En er klopt ook geen hout van.

leg jouw visie eens uit dan, zonder iets of iemand af te kraken. onderbouw het eens.

Samengevoegd:
Quote:
[...]Nogmaals: Hij wil dat je mensen helpt omdat Hij het beste met de mensen voorheeft, maar omdát Hij het beste met mensen voorheeft, wil Hij dat je mensen op een andere manier helpt, omdat die andere manier pas echt goed voor mensen is. Reiki kan op korte termijn goed lijken voor mensen, maar is op de lange(re) termijn schadelijk. Daarom heeft Hij een andere manier gegeven om mensen te helpen, namelijk door mensen onder inspiratie van de Heilige Geest.

Ik sluit me aan bij de opmerking van Eli7 dat je het best aan God Zelf kan vragen: 'Hoe kan ik U het best dienen en hoe kan ik een zegen voor andere mensen zijn?'.

Ik snap wat je bedoelt denk ik, ik zal het proberen uit te leggen.
Met Reiki kan je alleen iemand op korte termijn zijn lijden wegnemen, maar als je ze voor eeuwig van hun lijden wil verlossen zal je dat moeten doen door hun leven door God te laten leiden.
Ik zal het hem zeker voorstellen in een gebed, en hoe ik op een andere manier mensen ECHT kan helpen. =)
Rolo
CrediGup
CrediGup

Berichtdoor Eulogía » 01 dec 2010 21:02

Ik denk dat we nog net iets anders bedoelen

Door reiki kan het zijn dat iemand tijdelijk geen klachten heeft of dat het lijkt dat er tijdelijk geen klachten zijn. Op langere termijn in dit leven kan het erge problemen veroorzaken, bv. op het gebied van gezondheid, of andere problemen. Zelfs voor de ziel kan het gevaarlijk zijn als iemand onder reiki is geweest en uiteindelijk zich hiervan niet heeft bekeerd en het leven aan Jezus heeft gegeven om te worden verlost.

God heeft inderdaad handige en praktische oplossingen gegeven voor gelovigen om te kunnen omgaan met problemen, maar dat niet alleen: Hij heeft Zijn Zoon Jezus Christus gegeven, zodat gelovigen niet meer ziek hoeven te worden en als mensen toch ziek worden, kunnen gelovigen de handen opleggen (geen reiki!) en in de naam van Jezus Christus genezing uitspreken.

Een paar voorbeelden van genezing/verlossing waarbij geen reiki te pas komt en dus ook geen negatieve bijwerkingen (op lange termijn) optreden:
Quote:
Hand. 3
2 En een man, die verlamd was van de schoot zijner moeder aan, zodat hij gedragen moest worden, zetten zij dagelijks bij de poort van de tempel, genaamd de Schone, om een aalmoes te vragen van de tempelgangers. 3 Toen deze zag, dat Petrus en Johannes de tempel zouden binnengaan, verzocht hij om een aalmoes. 4 En Petrus zag hem scherp aan, met Johannes, en zeide: Zie naar ons. 5 En hij hield zijn blik op hen gevestigd in de verwachting iets van hen te ontvangen. 6 Maar Petrus zeide: Zilver en goud bezit ik niet, maar wat ik heb geef ik u; in de naam van Jezus Christus, de Nazoreeër: Wandel! 7 En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op, en terstond werden zijn voeten en enkels stevig, 8 en hij sprong op en stond en liep heen en weer en hij ging met hen de tempel binnen, lopende en springende en God lovende.
Matth. 17
14 En toen zij bij de schare gekomen waren, kwam iemand tot Hem, knielde voor Hem neder, en zeide: 15 Here, heb medelijden met mijn zoon, want hij is maanziek en hij is er slecht aan toe; want dikwijls valt hij in het vuur en dikwijls in het water. 16 En ik heb hem naar uw discipelen gebracht en zij hebben hem niet kunnen genezen. 17 Jezus antwoordde en zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem Mij hier. 18 En Jezus bestrafte hem en de boze geest ging van hem uit, en de knaap was genezen van dat ogenblik af.
Jezus heeft gelovigen de Heilige Geest gegeven en wil ook aan elke gelovige de gave geven om door de Heilige Geest mensen te genezen.
Dit geldt ook voor jou. Op die manier hoef je niets meer met reiki te doen, maar Hij wil je de genadegave van de Heilige Geest van genezing geven, zodat je daarmee in Jezus' Naam mensen kan genezen.

1 Kor. 12
7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Berichtdoor HenkG » 01 dec 2010 21:50

Even een vlotte interpretatie van reiki (al is het wat beperkter dan de eigenlijke reikwijdte): energieoverdracht, oa middels handoplegging...
Wat is het verschil met de handoplegging zoals die in de Bijbel voorkomt, of, om het misschien nog wat scherper te stellen, met onze handdruk?
HenkG
CrediBakvis
CrediBakvis

Berichtdoor Robert Frans » 01 dec 2010 21:53

Het idee en het geloof erachter, HenkG. De handoplegging binnen het christendom ziet er niet alleen anders uit, maar heeft ook een totaal andere betekenis. Zo is de heilige Geest, die bij handoplegging kan worden uitgedeeld, ook de naam voor iets totaal anders dan wat reiki's aanduiden met energie.

Dat riten misschien (lichtelijk) op elkaar lijken, betekent natuurlijk niet dat ze hetzelfde zijn.
Pax et bonum
Robert Frans
Credible Leviathan
Credible Leviathan

Berichtdoor Eulogía » 01 dec 2010 23:04

Luc 6,19
En de gehele schare trachtte Hem aan te raken, omdat er kracht van Hem uitging en Hij allen genas.

De genezing door de Heilige Geest gaat inderdaad gepaard met kracht. Bij een handdruk (waarbij het alleen een groet is en er geen intentie is tot genezing of het uitgaan van kracht) is er geen sprake van het uitgaan van kracht.

Bij reiki zou er een soort van verbinding met de 'kosmos' zijn, maar bij het christendom is er geen onpersoonlijke kracht of god, maar is het de Heilige Geest, een Persoon, Die geneest.

Door een leiding zou je verschillende vloeistoffen kunnen laten stromen, bv. water of olie. Het een kun je niet drinken en het andere kun je niet als brandstof gebruiken. Verschillende vloeistoffen kunnen verschillende werkingen hebben.
Zo zijn de handen van een mens ook te gebruiken als een 'leiding': door de handen kan de werking van reiki komen, of er kan de kracht van de Heilige Geest door stromen tot genezing tot eer van God. Het is Gods wens dat de handen niet worden gebruikt voor reiki, maar dat ze worden gebruikt voor het doen van goede werken en voor het opleggen van de handen tot genezing door de kracht van de Heilige Geest.
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Berichtdoor Annatar » 01 dec 2010 23:04

Quote:

Op woensdag 01 december 2010 21:50:22 schreef HenkG het volgende:
Wat is het verschil met de handoplegging zoals die in de Bijbel voorkomt, of, om het misschien nog wat scherper te stellen, met onze handdruk?
Onze handdruk is gewoon een ritueel gebruik van begroeting dat voortkomt uit het laten zien dat je geen wapen in je rechterhand hebt en dus dus geen kwaad in de zin hebt. Heeft niks met energieën te maken.
"Er is meer dan genoeg licht voor diegene die ernaar verlangt om te zien."

-Ali ibn Abu-Talib
Annatar
CrediOrca
CrediOrca

Heeft bedankt: 120 keer
Is bedankt: 159 keer

Berichtdoor RK diaken » 02 dec 2010 14:03

Quote:
Op woensdag 01 december 2010 23:04:12 schreef Bonaventura het volgende:
Heeft niks met energieën te maken.

Reiki overigens ook niet
RK diaken

Berichtdoor Rolo » 02 dec 2010 20:57

Ik heb het er vandaag over gehad met de persoon die mij bijbelcursus geeft, en ik stap volledig van Reiki af! Het zijn krachten waarvan de omvang veel te groot is om als mens mee om te kunnen gaan, en dus laat ik het over aan God om mij te leiden in de zoektocht naar hem, en daar alleen ga ik mij mee bezig houden. =)
Rolo
CrediGup
CrediGup

Berichtdoor Eulogía » 02 dec 2010 21:18

Ik ben blij dat je deze beslissing hebt genomen. Dit is een beslissing met goede gevolgen
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Berichtdoor Foer » 03 dec 2010 13:18

Zo in het oog nemend hoe beinvloedbaar je bent door 1 persoon, adviseer ik je om eens met een goed orthodoxe priester te gaan praten.

Geintje natuurlijk. Succes met je zoektocht. Reiki is leuk hobbyisme, maar voor "the real thing" moet je toch bij Christus zijn.
Everything is illuminated
Foer
CrediGup
CrediGup

Berichtdoor HenkG » 04 dec 2010 22:59

@RobertF
Waarin zit het andere dan precies? Beide handopleggingen gaan, zoals ik er tegenaan kijk, over het zegenen met een energie tot herstelwerking, waarbij wij als christenen het duidelijk benoemen bij de oorsprong, namelijk de Geest van God. Enkel het niet toewijzen aan God betekent toch niet dat het meteen is anders is?
HenkG
CrediBakvis
CrediBakvis

Berichtdoor Robert Frans » 05 dec 2010 08:55

HenkG, zowel Israël als de omringende volkeren in het OT brachten offers aan God of aan hun god in een tempel en brandden wierook. Enkel in details verschilden de offerdiensten van elkaar. Toch blijken die details zó belangrijk, dat de Israëlische offerdienst voldoende onderscheiden kon worden van die van de volkeren. Vaak zijn het wel degelijk de details en ook de theologie erachter die het verschil maken.

De Geest is bij ons niet zomaar een energie, maar de derde Persoon Gods, die helemaal zelf bepaalt waar Hij gaat of staat. Dat God belooft heeft dat iedere gelovige na handoplegging de heilige Geest zal ontvangen, wil niet zeggen dat de Geest daar zodanig aan verbonden is, dat het een soort magisch ritueel wordt: als je maar dat en dat doet, dan heb je de Geest.
Pax et bonum
Robert Frans
Credible Leviathan
Credible Leviathan

Berichtdoor RK diaken » 05 dec 2010 10:19

Quote:
Op zaterdag 04 december 2010 22:59:23 schreef HenkG het volgende:
@RobertF
Waarin zit het andere dan precies? Beide handopleggingen gaan, zoals ik er tegenaan kijk, over het zegenen met een energie tot herstelwerking, waarbij wij als christenen het duidelijk benoemen bij de oorsprong, namelijk de Geest van God. Enkel het niet toewijzen aan God betekent toch niet dat het meteen is anders is?

Ik weet het niet natuurlijk, maar ik heb sterk de indruk dat het christelijke geloof net iets meer draait om geloof dan om werken. Natuurlijk kan het niet zonder daden, de Schrift is daar kristalhelder over, maar het start met Christus, het gaat door Christus en het resulteert in Christus.

Anders gezegd, dat wat jij een onbelangrijk verschil lijkt te noemen, is juist de essentie: is het verbonden met Christus, of niet?
RK diaken

Berichtdoor HenkG » 06 dec 2010 22:53

Quote:
Op zondag 05 december 2010 08:55:57 schreef RobertF het volgende:
De Geest is bij ons niet zomaar een energie, maar de derde Persoon Gods, die helemaal zelf bepaalt waar Hij gaat of staat. Dat God belooft heeft dat iedere gelovige na handoplegging de heilige Geest zal ontvangen, wil niet zeggen dat de Geest daar zodanig aan verbonden is, dat het een soort magisch ritueel wordt: als je maar dat en dat doet, dan heb je de Geest.

Ook bij reiki gaat het niet zozeer om een magisch ritueel. De hand is puur de overbrenger/schakelaar van de energie. Energie die wij mogen putten uit Gods Hand, Zijn Geest! En ja, daarmee is het plaatje van de christelijke God persoonlijker dan bij de energie-overdracht bij reiki.

Samengevoegd:
Quote:
Op zondag 05 december 2010 10:19:34 schreef Cornelius van Wijck het volgende:
[...]
Ik weet het niet natuurlijk, maar ik heb sterk de indruk dat het christelijke geloof net iets meer draait om geloof dan om werken. Natuurlijk kan het niet zonder daden, de Schrift is daar kristalhelder over, maar het start met Christus, het gaat door Christus en het resulteert in Christus.

Anders gezegd, dat wat jij een onbelangrijk verschil lijkt te noemen, is juist de essentie: is het verbonden met Christus, of niet?

Voor mij is dat inderdaad een belangrijk onderdeel van mijn geloof, dat er verbinding is met Christus. Maar is er per definitie geen verbinding met Christus als het niet direct die naam heeft?
HenkG
CrediBakvis
CrediBakvis

Berichtdoor Eulogía » 06 dec 2010 23:03

Ex. 7
10 Mozes en Aäron kwamen tot Farao en zij deden, zoals de HERE geboden had; Aäron wierp zijn staf neer voor het aangezicht van Farao en zijn dienaren, en hij werd een slang. 11 Daarop riep Farao van zijn kant de wijzen en de tovenaars en ook zij, de Egyptische geleerden, deden door hun toverkunsten hetzelfde. 12 Ieder wierp zijn staf neer en deze werden tot slangen; de staf van Aäron echter verslond hun staven.

Telkens als God iets krachtigs doet, heeft satan wel een surrogaat. Een krachtig werk is niet per definitie fout, maar de oorsprong van een krachtig werk bepaalt of het een goed of kwaad werk is. En het surrogaat haalt het niet bij het werk van de Heilige Geest.
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Berichtdoor Olorin » 06 dec 2010 23:16

Nu weet ik er weinig vanaf hoor. Maar ik vraag me af of God of satan er zo snel bijgehaald moet worden.
Als ik geloof dat er vier lichaamsappen bestaan of dat de aarde vier elementen bezit, dan is dat een bepaalde kijk op het menselijk lichaam of op de aarde. Die kan vervolgens achterhaald zijn, of het blijft een bepaalde visie die naast de westerse moderne bestaat.

Stel, dat ik geloof dat sommige mensen geboren worden met gave waardoor ze kunnen toveren, net zoals er mensen zijn die heel hard kunnen rennen of enorm slim zijn. Dan is het toch niet meteen van die occult? Eerder is het een onbewezen denkbeeld van mij.
Als ik denk dat ik kan vliegen ben ik niet occult, hoogstens moet je dan voorkomen dat ik van een toren ga afspringen.

Ik geloof niet in energieën, ik geloof ook niet in de vier lichaamsappen zoals men in de middeleeuwen geloofden. Maar dat maakt ze dan toch niet meteen occult of satanisch?

Nu weet ik te weinig van Reiki af hoor, dus wie weet noemt iemand wel iets wat het occult maakt. Of, misschien blijkt een pantheïstische wereldvisie wel fundamenteel onlosmakelijk deel van de basis uit te maken, waardoor het problemen geeft met het christendom.
Maar het feit dat er energiebanen door het lichaam lopen die bij te sturen zijn vind ik niet perse duivels of occult. Ik mis slechts medisch bewijs voor het bestaan.
ن
Olorin
Credible Leviathan
Credible Leviathan

Heeft bedankt: 174 keer
Is bedankt: 463 keer

Berichtdoor Michiel » 07 dec 2010 07:54

Het kan inderdaad zo zijn dat God en satan te snel betrokken worden bij dergelijke zaken. Toch wil je vanuit een Christelijk oogpunt een vorm van toetsing uitvoeren en dat zal op basis van schrift en leer gebeuren. Zou vanuit die toetsing, om te duiden dat iets wel of niet van God uit zou komen, God en satan betrekkelijk snel betrokken worden?

De vraag is ook wanneer wordt/ is iets occult? Is reiki doordat het reiki is of omdat mensen meer toekennen aan reiki dan er werkelijk aan toe te dichten is. HenkG trok een parrabel met het christelijk handen opleggen en het reiki concept van "energie overgeven".
Laat dan mijn hart U toebehoren
en laat mij door de wereld gaan
met open ogen, open oren
om al uw tekens te verstaan.
Dan is het aardse leven goed,
omdat de hemel mij begroet. (LvdK 479:4)
Michiel
CrediBeheer
CrediBeheer

Heeft bedankt: 67 keer
Is bedankt: 181 keer

Berichtdoor anastasia » 07 dec 2010 09:40

Reiki draait niet in de eerste plaats om het "healen" "herstellen" of "genezen" van anderen. Het gaat om het naar binnen kijken en jezelf op ruimen, zodat je kunt leven vanuit de bron van het leven.

Voor een christen is dat wellicht "ruimte maken voor "het licht van Christus in je hart" zoals ik het iemand wel heb horen zeggen of "leven vanuit Christus" of "meer en meer leven naar Zijn Wil" of zoals afgelopen week in het klooster iemand zei "Ik leer steeds meer niet te bidden "Leer mij Uw wil doen" maar "Laat mij Uw Wil zijn"

Feit is dat Reiki het niet vanuit een christelijk perspectief doet, maar met demonen heeft het ook weinig te maken. En of die "energie" nu placebo is of niet, tja, een mystieke ervaring van een mens wordt ook wel verklaard "ach, dat is gewoon een prikkeling van een bepaald hersen gebied, dat kunnen we met stroompjes ook opwekken in niet gelovige mensen in een lab-setting". Het maakt de ervaring er niet anders om.

Wat mij in de praktijk wel is opgevallen is dat sommige mensen willen helpen om het helpen en dan vanuit zichzelf werken en vermoeid raken en dat anderen handopleggen ( of nu vanuit christelijk perspectief of vanuit "zweef" theorieen) vanuit overgave (ik heb geen idee wat er nodig is, geen idee wat past in het geheel der dingen, laat gebeuren wat mag en goed is) en dat deze mensen vaak juist energieker en verfrist zijn door hun werk.

Ik ervaar wel degelijk energie en ik ervaar wel degelijk Gods aanwezigheid, maar of ik nu iemand tegenkom die handoplegt in "Christus Jezus naam" of Reiki of Egyptian Healing en wat er meer is ( maar met deze 3 heb ik ervaring), ik ervaar dat het altijd uit dezelfde bron komt.

Als je nu ontdekt dat je mensen kunt helpen met je handen door Reiki, of dat je het ervaart door je ontwikkeling binnen je geloof, het is niet de intiatie bij Reiki die je daarvoor opent en ook niet de werking van de Heilige Geest die je daarvoor opent. Het is gewoon het feit dat je eigen hersenen de mogelijkheid openen. Je kon het altijd al, net zo goed als je altijd al de capaciteit had om te leren lezen, maar als je nooit met letters in aanraking komt, dan gebeurt er ook niks. En net zo goed als er kinderen zijn die spontaan zelf die rare code leren ontcijferen door goed te luisteren en te kijken bij het voorlezen door pa en ma, moeten anderen het aangeleerd krijgen door gestructureerde lessen en kan de een het beter en sneller dan de ander en zitten er in sommige hersenen structuren die het ontzettend bemoeilijken. Maar allemaal worden ze er beter in door te oefen, door het te doen. Voor de een wordt het de opening naar een wondere wereld, voor een ander is het een nuttige noodzaak om je studieboeken te snappen, misschien eens de krant te lezen, maar daar houdt de liefde voor het lezen op en voor een enkeling is er wel het besef van die wondere wereld, maar is het een worsteling om er door te komen.

Met handopleggen en daarmee goede dingen bereiken is het hetzelfde. Wie oefent wordt beter, maar iedereen heeft de mogelijkheid. Sommigen ontwikkelen het spontaan, anderen krijgen het aangereikt, sommigen kunnen slechts een pijntje van een schaafwond verminderen, anderen doen dingen die wonderbaarlijk lijken. Maar net zo min als we er van opkijken dat we kunnen leren lezen, zo min zouden we er verbaasd over moeten zijn dat we kunnen "healen"
En het is i.h.a. toch goed om je eigen taal eerst maar eens te leren, maar we zijn niet verbaasd als iemand meer talen kent en we keuren ook chinees of arabisch niet af. Een kind dat leest in het swahili verbaast ons niet, we begrijpen er waarschijnlijk geen jota van als we proberen mee te lezen, maar we zijn niet verbaasd dat het kind de tekst begrijp en er van leert. Als christen is Reiki mogelijk niet "je moers taal" maar het niet verstaan van die weg maakt de weg niet automatisch "demonisch". We zijn als westerlingen misschien allemaal wel behept met een vorm van "denkdyslexie" waardoor we die weg alleen met grote moeite en gebrekkig kunnen "lezen" Maar wij kunnen hetzelfde op andere manieren begrijpen, met andere concepten, uitdrukkingswijzen en manieren, beter passend bij en dichter bij onze wortels. En als die wortels christelijk zijn, dan is ook daar een weg die met "helen"werkt.

Wees niet te bang dat je die "foute" Reiki gebruikt als je "healt" Als jij merkt dat je iets goeds kunt bewerkstelligen met aanraken van mensen en jij doet dat vanuit een christelijk perspectief, vanuit de intentie dat "Zijn wil geschiedde" dan doe je, voor zover ik het nu kan zien en begrijpen, niks verkeerds.

Maar ontwikkel je eerst in je geloof, en vooral in je innerlijk kennen van jezelf, je belemmering in je geloof, je valkuilen en struikelblokken. Oefening in "Zijn Wil zijn, zijn wil leven" en soms ben je daar jaaaaaaaren mee bezig en soms gaat het razendsnel, maar ga eerst op weg naar binnen en doe naar buiten dat wat er op je weg komt, maar ga er niet naar op zoek.
anastasia
CrediShark
CrediShark

Berichtdoor Eulogía » 07 dec 2010 15:29

Het is niet toevallig dat de TS zich begon af te vragen of reiki wel voor christenen is. Als de TS ervan overtuigd zou zijn dat reiki goed zou zijn, zou hij zich niets afgevraagd hebben en de vraag niet in dit topic hebben gesteld. Maar als iemand dichter naar Jezus Christus gaat, zal de Heilige Geest dingen aanwijzen in het leven die iemand beter niet meer kan doen, waardoor iemand ze niet meer uit volle overtuiging kan doen. De Heilige Geest wijst deze dingen aan uit liefde, omdat Hij gelovigen wil behoeden voor het kwaad, dat schadelijk is. De Heilige Geest dwingt niet, maar dringt er zacht op aan en spoort aan om dichter naar Jezus te gaan en het oude leven achter te laten.
Zo zal de Heilige Geest steeds meer dingen aanwijzen, waarbij het goed is deze dingen los te laten en het goede van God daarvoor in de plaats aan te nemen.
Dat doet de Heilige Geest bij elke gelovige, steeds meer, tot aan de wederkomst van Christus. Op die manier zal steeds meer de glorie van God in het leven van gelovigen zichtbaar worden en zo kan God de gelovigen steeds meer zegenen.
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Berichtdoor Machiavelli » 07 dec 2010 19:19

Quote:

Op dinsdag 07 december 2010 09:40:00 schreef anastasia het volgende:
Feit is dat Reiki het niet vanuit een christelijk perspectief doet, maar met demonen heeft het ook weinig te maken.

Daar zijn vraagtekens bij te stellen.

Quote:

En of die "energie" nu placebo is of niet, tja, een mystieke ervaring van een mens wordt ook wel verklaard "ach, dat is gewoon een prikkeling van een bepaald hersen gebied, dat kunnen we met stroompjes ook opwekken in niet gelovige mensen in een lab-setting". Het maakt de ervaring er niet anders om.

Maar het maakt weldegelijk uit of die ervaring vanuit Christus komt of vanuit de mens (of zelfs vanuit de Duivel). Voor jou wellicht niet, maar wel voor de meeste christenen. De bron waaruit die ervaring springt bepaalt voor een groot deel de zuiverheid van de ervaring.

Quote:

Wat mij in de praktijk wel is opgevallen is dat sommige mensen willen helpen om het helpen en dan vanuit zichzelf werken en vermoeid raken en dat anderen handopleggen ( of nu vanuit christelijk perspectief of vanuit "zweef" theorieen) vanuit overgave (ik heb geen idee wat er nodig is, geen idee wat past in het geheel der dingen, laat gebeuren wat mag en goed is) en dat deze mensen vaak juist energieker en verfrist zijn door hun werk.

En op welke manier is dat relevant? Het Christendom draait om Christus, niet om de energie of frisheid die het mij of anderen oplevert.

Quote:

Ik ervaar wel degelijk energie en ik ervaar wel degelijk Gods aanwezigheid, maar of ik nu iemand tegenkom die handoplegt in "Christus Jezus naam" of Reiki of Egyptian Healing en wat er meer is ( maar met deze 3 heb ik ervaring), ik ervaar dat het altijd uit dezelfde bron komt.

Dat kan, maar dat zegt wellicht meer over jouw beoordelingsvermogen dan over de bronnen.

Quote:

Als je nu ontdekt dat je mensen kunt helpen met je handen door Reiki, of dat je het ervaart door je ontwikkeling binnen je geloof, het is niet de intiatie bij Reiki die je daarvoor opent en ook niet de werking van de Heilige Geest die je daarvoor opent. Het is gewoon het feit dat je eigen hersenen de mogelijkheid openen.

Het feit? Grappig om een dergelijke term te gebruiken bij dit soort zaken.
Verder is dit een bijzonder antropocentrisch beeld waarbij God in feite al bij voorbaat als handelende actor wordt uitgesloten.

Quote:

Je kon het altijd al, net zo goed als je altijd al de capaciteit had om te leren lezen, maar als je nooit met letters in aanraking komt, dan gebeurt er ook niks. En net zo goed als er kinderen zijn die spontaan zelf die rare code leren ontcijferen door goed te luisteren en te kijken bij het voorlezen door pa en ma, moeten anderen het aangeleerd krijgen door gestructureerde lessen en kan de een het beter en sneller dan de ander en zitten er in sommige hersenen structuren die het ontzettend bemoeilijken. Maar allemaal worden ze er beter in door te oefen, door het te doen. Voor de een wordt het de opening naar een wondere wereld, voor een ander is het een nuttige noodzaak om je studieboeken te snappen, misschien eens de krant te lezen, maar daar houdt de liefde voor het lezen op en voor een enkeling is er wel het besef van die wondere wereld, maar is het een worsteling om er door te komen.

Baseer je dit nog ergens op?

Quote:

Met handopleggen en daarmee goede dingen bereiken is het hetzelfde. Wie oefent wordt beter, maar iedereen heeft de mogelijkheid. Sommigen ontwikkelen het spontaan, anderen krijgen het aangereikt, sommigen kunnen slechts een pijntje van een schaafwond verminderen, anderen doen dingen die wonderbaarlijk lijken. Maar net zo min als we er van opkijken dat we kunnen leren lezen, zo min zouden we er verbaasd over moeten zijn dat we kunnen "healen"

Want leren 'healen' is net zo wijdverspreid als lezen? Want over 'healen', de effectiviteit en het bestaan an sich is net zoveel consensus als over lezen?

Quote:

En het is i.h.a. toch goed om je eigen taal eerst maar eens te leren, maar we zijn niet verbaasd als iemand meer talen kent en we keuren ook chinees of arabisch niet af. Een kind dat leest in het swahili verbaast ons niet, we begrijpen er waarschijnlijk geen jota van als we proberen mee te lezen, maar we zijn niet verbaasd dat het kind de tekst begrijp en er van leert. Als christen is Reiki mogelijk niet "je moers taal" maar het niet verstaan van die weg maakt de weg niet automatisch "demonisch".

Nee, maar als die weg niet Christus als beginpunt heeft en botst met christelijke denkbeelden is er op z'n minst iets ernstigs mis mee en zouden we er verre van moeten blijven. Zolang je geen kinderlijke ideëen over de gelijkheid van opvattingen en over fundamenteel gedeelde waarheden van religies hebt is zoveel wel duidelijk.

Quote:

We zijn als westerlingen misschien allemaal wel behept met een vorm van "denkdyslexie" waardoor we die weg alleen met grote moeite en gebrekkig kunnen "lezen" Maar wij kunnen hetzelfde op andere manieren begrijpen, met andere concepten, uitdrukkingswijzen en manieren, beter passend bij en dichter bij onze wortels. En als die wortels christelijk zijn, dan is ook daar een weg die met "helen"werkt.

Maar op een andere manier, vanuit een ander mensbeeld, vanuit een ander Godsbesef en vanuit een andere bron.

Quote:

Wees niet te bang dat je die "foute" Reiki gebruikt als je "healt" Als jij merkt dat je iets goeds kunt bewerkstelligen met aanraken van mensen en jij doet dat vanuit een christelijk perspectief, vanuit de intentie dat "Zijn wil geschiedde" dan doe je, voor zover ik het nu kan zien en begrijpen, niks verkeerds.

Dan zie je niet goed. Niet alles wat wij mensen als goed beschouwen is dat ook en resultaat is niet alles. Goddank is het Christendom geen cynische wereldbeschouwing waar alleen resultaten tellen. Als je handelt vanuit het 'Uw Wil geschiedde', dan hoort daar ook de constante reflectie bij over wat Zijn wil is en vage oosterse filosofiëen over energiebanen, chakra's, universele energie und so weiter horen daar simpelweg niet bij.
Im Westen nichts Neues.
Nec tamen consumebatur
Machiavelli
CrediOrca
CrediOrca

Is bedankt: 1 keer

Berichtdoor anastasia » 08 dec 2010 00:04

Om op je laatste alinea te reageren: Natuurlijk hoort constant reflecteren over wat zijn wil is erbij. Maar waarom zouden filosofien over energiebanen, chakra's, etc er niet bij kunnen horen. Aura's, licht dat van mensen afstraalt, worden in de bijbel beschreven, maar niet bij naam genoemd.

Exodus 34:35 Wanneer de Israëlieten aan het gelaat van Mozes zagen, dat de huid van zijn gelaat straalde, deed Mozes de doek weer voor zijn gelaat, totdat hij naar binnen ging, om met Hem te spreken.

Mattheüs 17:2 En zijn gedaante veranderde voor hun ogen en zijn gelaat straalde gelijk de zon en zijn klederen werden wit als het licht.

Handelingen 6:15 En allen, die in de Raad zitting hadden, zagen, toen zij hem aanstaarden, zijn gelaat als het gelaat van een engel.

2 Corinthiërs 3:18 En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.

De bedekking op ons aangezicht, dat is de "vervuiling" die we zelf veroorzaken. Er zijn weinig mensen die het kunnen volbrengen constant Zijn Wil te leven, te doen en te zijn. Zelfs Jezus niet, wat logisch is, omdat Hij ook volledig mens was. Ook hij werd op de preof gesteld en op het einde had hij een moment van volledig besef van de zwaarte van wat van Hem gevraagd werd.

Dat voor jou deze zaken er niet bij horen en voor velen met jou niet, dat hoeft niet te betekenen dat het niet Zijn Wil is dat sommigen van zijn kinderen deze banen, aura's en chakra's wel waarnemen en daar soms ook iets mee mogen doen.

Dat Reiki botst met jouw christelijke denkbeelden en waarschijnlijk met veel christelijke denkbeelden, betekent nog niet dat het voor een ieders christelijke denkbeelden botsend hoeft te zijn. DAt is geen argument, want laten we wel wezen, een aantal van Jezus' denkbeelden botsten ook leuk met de gangbare denkbeelden van zeer gelovige mensen.

Ik bestrijd niet dat het mensbeeld anders kan zijn, dat het Godsbesef anders kan zijn, het mensbeeld onder christenen zelf en de persoonlijke manier waarop mensen hun Godsbesef verwoorden en beleven is al zo divers dat mensen elkaar soms niet meer verstaan en verketteren en scheuren en breken. Maar ik ben erg voorzichtig met het veronderstellen dat de bron ook verschillend is.

Misschien heb je gelijk, misschien is mijn beoordelingsvermogen ontzettend slecht, daarom omschrijf ik het ook als persoonlijke ervaring ( en als ik dat niet duidelijk genoeg heb gezegd, dan bij deze)

En waarom zouden we verbaasd moeten zijn over onze eigen genezende gaven die we vanuit God door ons heen kunnen laten werken? Als ik mijn hele leven roep: "Ik kan niet schaatsen" en ik hou me de rest van mijn leven verre van ijs en alle vormen van ijzers onder mijn voeten, dan is het waar, ik kan niet schaatsen. Maar Jezus leerlingen geloofden Hem, dat ook zij, gewone mensen, gewone stervelingen, "bijzondere" dingen konden doen. Vanuit die Ene Bron, de Vader, in Jezus' naam.

Eigenlijk is het verwonderlijk dat "healen" niet meer verspreid is in het Christelijk geloof.

In veel afbeeldingen zie je een lichtkrans om het hoofd van mensen en in sommige iconen ook wel een volledig lichaamsaureool. Er zijn dus christelijke mensen die deze dingen zagen (en waarschijnlijk ook veel die het gekopieerd hebben, zonder dat ze wisten wat ze kopieerden). Ik ken ook mensen met een christelijke achtergrond en opvoeding die allemaal een "geheim" met zich meedroegen. Dat ze energie voelden, aura's zagen, chakra's (al waren dat bij de oudere mensen niet de woorden die ze gebruikten (uitstraling, licht, soort draaiende wielen)en dat ze zagen als er in het licht dingen fout zaten en dat het niet meer stroomde en dat ze daar dan wat aan konden doen, door te bidden en er aan te denken zoals het moest zijn, of door iemand even aan te raken, maar dat ze dat niet konden zeggen, omdat het niet geaccepteerd werd. En ik heb van hen ook een heel scala aan trucjes gehoord waarmee ze mensen konden aanraken voor wat langere tijd. Een onschuldige olie inwrijven, en er dan bij zeggen dat die olie zo'n fijne warmte gaf. En als mensen dat zelf probeerden en het werkte niet, dat ze kruiden in de olie hadden geweekt, maar dat dat een geheim familie recept was (en eigenlijk was dat vaak geen leugen, vaak kon een of beide van de ouders het ook en zonder er over te spreken keken de kinderen de truc met de olie af van hun ouders)

En misschien zijn mijn ideeen over de basis van religies kinderlijk, maar het beginpunt is nog altijd God, want, hoewel Jezus één is met de Vader, is ook voor Hem, de Vader het beginpunt, de Bron van waaruit Hij alles doet. En van daar uit zeg ik, alle vormen van handopleggen die ik ken hebben 1 bron en daarmee ontken ik niet dat het beeld van die bron heel verschillend kan zijn en voor sommigen onverteerbaar verschillend of onherkenbaar verschillend. En daarom zeg ik ook dat het heel goed kan zijn dat Reiki onverenigbaar is met het Christendom, omdat voor een Christen (al ik het tenminste goed begrijp)alles via Jezus loopt. Maar dat iemand kan genezen, herstelt kan worden door het opleggen van handen is niet onchristelijk, mits je het niet doet vanuit jezelf, omdat jij iemand wil genezen.

Wat ik bedoelde te zeggen is, dat je een vergelijkbare ervaring volgens wetenschappers op kunt wekken door een bepaald hersen gebied te stimuleren betekent niet dat ik zeg dat de bron er niet toe doet, dat doet het wel degelijk. Maar ik ben van mening dat het stimuleren van dat hersengebied in mijn beleving meer is "op het open knopje drukken van de deur" waardoor de ervaring plaats kan hebben. En dat is ook wat ik bedoelde met dat je gave voor healing niet geopend wordt door de Heilige Geest of door een initiatie, maar dat jezelf de deur open zet waardoor de Heilige Geest binnen komt en je deze ook als zodanig ervaart. God wrikt die deur misschien wel eens zelf open, vermoed ik, als ik kijk naar een onwillige profeet,hoewel het ook goed zou kunnen dat die profeet wel de deur heeft opengedaan, omdat hij God wil kennen en eren, zonder te beseffen dat God ook wel eens wat van hem zou kunnen vragen. God heeft ons een vrije wil gegeven en ik weet niet hoe jij daar in staat, maar ik heb niet het idee dat Hij continu inbreekt in die vrije wil, ook al zou Hij dat wel kunnen. Ik sluit dus God als actor beslist niet uit.

"niet alles wat wij mensen als goed beschouwen is dat ook"schrijf je. Even zo goed is niet alles wat wij als mensen als "slecht" beschouwen ook werkelijk slecht. Je kunt alleen maar in alle oprechtheid de relatie met God zoeken en aangaan, daarin groeien en zelfs bloeien, soms vallen en weer opstaan. En dat is dan ook wat ik de TS zou willen aanbevelen. Groei in je geloof en bekijk dan eens of, waar en wanneer, handopleggen passend zou kunnen zijn. Misschien is dat wel nooit, misschien is dat heel snel. En dan bemoedig ik hem, niet te angstig te zijn dat die "vuile Reiki" er "doorheenkomt" ,mits hij zijn gerichtheid en intenties houdt op God.
anastasia
CrediShark
CrediShark

Berichtdoor Eulogía » 08 dec 2010 00:33

Quote:
Op woensdag 08 december 2010 00:04:42 schreef anastasia het volgende:
Om op je laatste alinea te reageren: Natuurlijk hoort constant reflecteren over wat zijn wil is erbij. Maar waarom zouden filosofien over energiebanen, chakra's, etc er niet bij kunnen horen. Aura's, licht dat van mensen afstraalt, worden in de bijbel beschreven, maar niet bij naam genoemd.

Exodus 34:35 Wanneer de Israëlieten aan het gelaat van Mozes zagen, dat de huid van zijn gelaat straalde, deed Mozes de doek weer voor zijn gelaat, totdat hij naar binnen ging, om met Hem te spreken.

Mattheüs 17:2 En zijn gedaante veranderde voor hun ogen en zijn gelaat straalde gelijk de zon en zijn klederen werden wit als het licht.

Handelingen 6:15 En allen, die in de Raad zitting hadden, zagen, toen zij hem aanstaarden, zijn gelaat als het gelaat van een engel.

2 Corinthiërs 3:18 En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.
Er kan inderdaad licht afstralen van mensen, maar er is een verschil tussen het licht dat van Jahweh komt en energiebanen, chakra's en aura's.

2 Kor 11,14
Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts.

Quote:
De bedekking op ons aangezicht, dat is de "vervuiling" die we zelf veroorzaken. Er zijn weinig mensen die het kunnen volbrengen constant Zijn Wil te leven, te doen en te zijn. Zelfs Jezus niet, wat logisch is, omdat Hij ook volledig mens was. Ook hij werd op de preof gesteld en op het einde had hij een moment van volledig besef van de zwaarte van wat van Hem gevraagd werd.
Jezus deed wel constant wat van Hem gevraagd werd.

Heb 4,15
Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.

Quote:
Dat Reiki botst met jouw christelijke denkbeelden en waarschijnlijk met veel christelijke denkbeelden, betekent nog niet dat het voor een ieders christelijke denkbeelden botsend hoeft te zijn.
Reiki botst met alle christelijke denkbeelden. Als iemand reiki bewust omarmt en in praktijk blijft brengen, is diegene geen christen. Reiki en christendom zijn tegenpolen, elkaars vijanden.

Quote:
En dan bemoedig ik hem, niet te angstig te zijn dat die "vuile Reiki" er "doorheenkomt" ,mits hij zijn gerichtheid en intenties houdt op God.
Reiki is altijd vuil. Alleen genezing door de Heilige Geest is zuiver en heeft niets met reiki te maken, maar is er de tegenpool van.
Het kan best dat beoefenaars van reiki in de veronderstelling zijn dat ze iets goeds doen, maar (on)bewust zijn ze met dingen bezig die tegen de wil van Jahweh ingaan. Ik geloof best dat ze de allerbeste bedoelingen en intenties hebben, maar uiteindelijk zijn ze met iets destructiefs bezig; destructief voor henzelf en hun omgeving.

Hand. 8
9 En een man, met name Simon, was reeds vóór deze tijd in de stad bezig met toverij, waardoor hij het volk van Samaria verbijsterde, en hij beweerde van zichzelf, dat hij iets groots was; 10 en allen, van klein tot groot, hielden zich aan hem en zeiden: Deze is wat genoemd wordt de grote kracht Gods. 11 En zij hielden zich aan hem, omdat hij reeds lange tijd hen door toverijen verbijsterd had. 12 Toen zij echter geloof schonken aan Filippus, die het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen. 13 En ook Simon zelf kwam tot geloof, en na gedoopt te zijn, bleef hij voortdurend bij Filippus, verbijsterd door de tekenen en grote krachten, die hij zag geschieden. 14 Toen nu de apostelen te Jeruzalem hoorden, dat Samaria het woord Gods had aanvaard, zonden zij tot hen Petrus en Johannes, 15 die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de heilige Geest mochten ontvangen. 16 Want deze was nog over niemand van hen gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in de naam van de Here Jezus. 17 Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.

Ik geloof echt dat deze Simon de beste bedoelingen had en geen kwaads in de zin had met zijn werken, maar hij deed dingen die totaal het tegenovergestelde waren van wat de werkelijke dienaren van God deden.
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Berichtdoor Robert Frans » 08 dec 2010 10:28

Anastasia, je hebt gelijk als inderdaad verreweg de meeste kerken of kerkgemeenschappen, waar daadwerkelijk in het Kruisoffer en de Drie-eenheid wordt geloofd, geen problemen hebben met het beoefenen van reiki door christenen, of reiki hebben opgenomen als mogelijke traditie die binnen het christendom een waardevolle rol kan vervullen.

Als dat echter niet het geval is, en je zult al snel ontdekken dat de meeste kerk(gemeenschapp)en inderdaad óf niets met reiki doen, óf er nooit van gehoord hebben, óf het afwijzen, dan heb je toch ongelijk. Natuurlijk kun je dan altijd nog de Schrift zodanig interpreteren alsof de oosterse denkwijzen er ook in te vinden is, maar dat is dan je eigen lezing en niet die van het christendom. Het christendom is dan ook méér dan enkel de Schrift en de Schrift staat dan ook niet op zichzelf. Zij moet gelezen en geïnterpreteerd worden binnen de geloofstraditie waarin haar geschriften opgetekend zijn.

Het christendom is hetgeen zij zelf zegt dat zij is, niet wat anderen zeggen of menen wat zij zou moeten zijn. Christenen weten zelf nog altijd het beste wat christelijk is en wat niet. Als dus het merendeel van het christendom reiki niet als mogelijke traditie omarmt of zelfs streng verwerpt, dan is reiki dus blijkbaar strijdig met het christendom en valt jouw mooie en goed bedoelde verhaal dus tóch in duigen.

Dat er binnen reiki ook sporen van Waarheid te vinden kunnen zijn, dat geloof ik meteen. Dat is met wel meer andere godsdiensten of levensbeschouwingen het geval, en de ene godsdienst of levensbeschouwing zal dan meer Waarheid bevatten dan de ander. Maar de Waarheid is wel Christus en dat iets sporen van Hem bevat, zegt niet meteen dat het dan ook zomaar toegevoegd kan worden aan zijn Kerk en haar Traditie.
Pax et bonum
Robert Frans
Credible Leviathan
Credible Leviathan

Berichtdoor anastasia » 08 dec 2010 13:45

Robert, dank je, je probeert me goed te begrijpen en je reactie is bijzonder inlevend. dank daarvoor. Ik wil helemaal niet dat welke kerk dan ook Reiki aan zijn of haar traditie toevoegt, maar ik wil ook het punt gemaakt hebben, dat afhankelijk van het licht waarin je de bijbel leest, je daar wel degelijk veel kunt vinden wat wijst op het feit dat ook de mensen in o.a. het O.T. niet onbekend waren met 7 chakra's of het zien van aura's en de kracht van het opleggen van de handen. En misschien is dat teveel inlegkunde, misschien ook, werd het wat cryptisch omschreven, omdat men deze kennis niet onverdeeld geschikt vond om zonder grondige kennis/ gedegen opleiding/begeleiding door te geven. Hetgeen ik op zich wel een redelijke veronderstelling vindt, gelinkt aan het eerdere feit dat ik gezegd heb dat mensen die Reiki (of welke vorm van handopleggen, zelfs vanuit een christelijke gebedsintentie) beoefenen zonder zichzelf te ontwikkelen en vanuit een volkomen onbaatzuchtigheid, daar zelf wrange vruchten van plukken, zoals uitputting en depressie. In die zin is elke vorm van handoplegging fout, die niet gericht is op het doorgeven wat de Allerhoogste wenst, zonder eigen belang. Een ieder die niet de Allerhoogste door zich heen laat werken is bezig met iets fouts, voor zowel zichzelf als de ander.

@ Eulogia,

Lees goed wat ik schrijf, ik zal het nog duidelijker proberen te zeggen. Mijn advies aan de TS is om zich in het christendom te verdiepen, daarin te groeien. Als dan blijkt dat God het voor hem heeft weggelegd om iets met heling te doen, door werking van de Heilige Geest wellicht, dat hij dan ( dus pas nadat hij gegroeid is in zijn geloof), als hij mag helen vanuit christelijk perspectief en daar komt het opleggen van de handen aan te pas, dat hij dan, op dat moment geen angst hoeft te hebben dat de vroeger ooit geleerde "vuile" Reiki er doorheenkomt. Als hij ooit geleid door de Heilige Geest zijn handen legt op een plek, waarvan hij ooit geleerd heeft dat dat laten we zeggen het 2e chakra is, dan hoeft hij niet bang te zijn dat hij Reiki aan het beoefenen is, maar dan mag hij er op vertrouwen dat de Heilige Geest hem ingegeven heeft dat deze plek een plek is waar Gods heling nodig is.
anastasia
CrediShark
CrediShark

Berichtdoor Eulogía » 08 dec 2010 14:42

Akkoord. Ik heb er alleen nog een kanttekening bij en dat is de volgende. Als iemand tot geloof komt, kan en mag (en is het zelfs goed) iemand gelijk worden gedoopt in water en gelijk de Doop in de Heilige Geest ontvangen, waarna iemand bij anderen handen kan opleggen tot genezing. De traditie heeft er vaak een heel ritueel van gemaakt en een periode waarin mensen moeten worden opgeleid en voorbereid voor een waterdoop of een Doop in de Heilige Geest, maar de Bijbel laat zien dat dit over het algemeen direct gebeurt nadat iemand tot geloof is gekomen en dat iemand gelijk in alle charismata kan en mag functioneren. (Het is wel goed als iemand in een goede gemeente terecht komt, waar gelijk ook onderwijs wordt gegeven over de charismata terwijl iemand erin functioneert, maar het erin functioneren hoeft niet te wachten op onderwijs.)
Eulogía
CrediOrca
CrediOrca

Volgende

Keer terug naar Archief