Reiki en het christendom |

Admod note: Verzet GA >> LB

Quote:
Op dinsdag 30 november 2010 00:16:01 schreef Rolo het volgende:
Ik heb nogal wat vragen, dus hier komt er weer een.
Ik ben zelf ingeweid in Reiki eerste graad. Voor mensen die niet weten wat dit is, het is een oud oosterse geneeskunde doormiddel van de universele levensenergie sturen via de handen naar plaatsen (chakras, energiecentra) waar het nodig is om het lichaam te genezen.
Hoe staan jullie hier tegenover? Ik weet namelijk uit mijn eigen ervaring dat ik mensen en mezelf ermee geholpen heb en de energie duidelijk kan voelen, maar ik vraag me toch af hoe er in het christendom tegenaan gekeken wordt, aangezien ik zelf nu ook bezig ben om mijn leven aan god te wijden.
Wat denken jullie?

Quote:
Op dinsdag 30 november 2010 00:47:34 schreef Machiavelli het volgende:
ik denk dat het zweverige nonsens is

Quote:
Op dinsdag 30 november 2010 19:01:17 schreef Rolo het volgende:
Dus eigenlijk is het niet gods wil dat ik mensen help omdat hij zelf het beste met de mensen voor heeft? Dat kan ik best begrijpen

Quote:
Ik heb nogal wat vragen, dus hier komt er weer een.
Ik ben zelf ingeweid in Reiki eerste graad. Voor mensen die niet weten wat dit is, het is een oud oosterse geneeskunde doormiddel van de universele levensenergie sturen via de handen naar plaatsen (chakras, energiecentra) waar het nodig is om het lichaam te genezen.
Hoe staan jullie hier tegenover? Ik weet namelijk uit mijn eigen ervaring dat ik mensen en mezelf ermee geholpen heb en de energie duidelijk kan voelen, maar ik vraag me toch af hoe er in het christendom tegenaan gekeken wordt, aangezien ik zelf nu ook bezig ben om mijn leven aan god te wijden.
Wat denken jullie?

Quote:
Wat denken jullie?

Quote:Reiki is alleen maar een naam voor één van de heidense praktijken. Ieder volk dat niet joods of christelijk was, hield zich bezig met heidense tovenarijen die onder elk volk weer andere namen had. In sommige volken had het toevallig de naam reiki. De heidense Naäman verwachtte bijvoorbeeld dat Elisa hem zou genezen door de hand over de melaatsheid te bewegen, maar Elisa kreeg een andere opdracht om hem te genezen.
Op dinsdag 30 november 2010 19:08:37 schreef Bonaventura het volgende:
@Eulogia: Ik wist niet dat de Kanaänieten aan reiki deden. Weer iets geleerd.
Quote:Nogmaals: Hij wil dat je mensen helpt omdat Hij het beste met de mensen voorheeft, maar omdát Hij het beste met mensen voorheeft, wil Hij dat je mensen op een andere manier helpt, omdat die andere manier pas echt goed voor mensen is. Reiki kan op korte termijn goed lijken voor mensen, maar is op de lange(re) termijn schadelijk. Daarom heeft Hij een andere manier gegeven om mensen te helpen, namelijk door mensen onder inspiratie van de Heilige Geest.
Op dinsdag 30 november 2010 19:01:17 schreef Rolo het volgende:
Dus eigenlijk is het niet gods wil dat ik mensen help omdat hij zelf het beste met de mensen voor heeft? Dat kan ik best begrijpen

Quote:
Op dinsdag 30 november 2010 19:05:55 schreef Cornelius van Wijck het volgende:
[...]
ik niet. En er klopt ook geen hout van.
Quote:
[...]Nogmaals: Hij wil dat je mensen helpt omdat Hij het beste met de mensen voorheeft, maar omdát Hij het beste met mensen voorheeft, wil Hij dat je mensen op een andere manier helpt, omdat die andere manier pas echt goed voor mensen is. Reiki kan op korte termijn goed lijken voor mensen, maar is op de lange(re) termijn schadelijk. Daarom heeft Hij een andere manier gegeven om mensen te helpen, namelijk door mensen onder inspiratie van de Heilige Geest.
Ik sluit me aan bij de opmerking van Eli7 dat je het best aan God Zelf kan vragen: 'Hoe kan ik U het best dienen en hoe kan ik een zegen voor andere mensen zijn?'.

Quote:Jezus heeft gelovigen de Heilige Geest gegeven en wil ook aan elke gelovige de gave geven om door de Heilige Geest mensen te genezen.
Hand. 3
2 En een man, die verlamd was van de schoot zijner moeder aan, zodat hij gedragen moest worden, zetten zij dagelijks bij de poort van de tempel, genaamd de Schone, om een aalmoes te vragen van de tempelgangers. 3 Toen deze zag, dat Petrus en Johannes de tempel zouden binnengaan, verzocht hij om een aalmoes. 4 En Petrus zag hem scherp aan, met Johannes, en zeide: Zie naar ons. 5 En hij hield zijn blik op hen gevestigd in de verwachting iets van hen te ontvangen. 6 Maar Petrus zeide: Zilver en goud bezit ik niet, maar wat ik heb geef ik u; in de naam van Jezus Christus, de Nazoreeër: Wandel! 7 En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op, en terstond werden zijn voeten en enkels stevig, 8 en hij sprong op en stond en liep heen en weer en hij ging met hen de tempel binnen, lopende en springende en God lovende.
Matth. 17
14 En toen zij bij de schare gekomen waren, kwam iemand tot Hem, knielde voor Hem neder, en zeide: 15 Here, heb medelijden met mijn zoon, want hij is maanziek en hij is er slecht aan toe; want dikwijls valt hij in het vuur en dikwijls in het water. 16 En ik heb hem naar uw discipelen gebracht en zij hebben hem niet kunnen genezen. 17 Jezus antwoordde en zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem Mij hier. 18 En Jezus bestrafte hem en de boze geest ging van hem uit, en de knaap was genezen van dat ogenblik af.

Quote:Onze handdruk is gewoon een ritueel gebruik van begroeting dat voortkomt uit het laten zien dat je geen wapen in je rechterhand hebt en dus dus geen kwaad in de zin hebt. Heeft niks met energieën te maken.
Op woensdag 01 december 2010 21:50:22 schreef HenkG het volgende:
Wat is het verschil met de handoplegging zoals die in de Bijbel voorkomt, of, om het misschien nog wat scherper te stellen, met onze handdruk?

Quote:
Op woensdag 01 december 2010 23:04:12 schreef Bonaventura het volgende:
Heeft niks met energieën te maken.

Quote:
Op zaterdag 04 december 2010 22:59:23 schreef HenkG het volgende:
@RobertF
Waarin zit het andere dan precies? Beide handopleggingen gaan, zoals ik er tegenaan kijk, over het zegenen met een energie tot herstelwerking, waarbij wij als christenen het duidelijk benoemen bij de oorsprong, namelijk de Geest van God. Enkel het niet toewijzen aan God betekent toch niet dat het meteen is anders is?
Quote:
Op zondag 05 december 2010 08:55:57 schreef RobertF het volgende:
De Geest is bij ons niet zomaar een energie, maar de derde Persoon Gods, die helemaal zelf bepaalt waar Hij gaat of staat. Dat God belooft heeft dat iedere gelovige na handoplegging de heilige Geest zal ontvangen, wil niet zeggen dat de Geest daar zodanig aan verbonden is, dat het een soort magisch ritueel wordt: als je maar dat en dat doet, dan heb je de Geest.
Quote:
Op zondag 05 december 2010 10:19:34 schreef Cornelius van Wijck het volgende:
[...]
Ik weet het niet natuurlijk, maar ik heb sterk de indruk dat het christelijke geloof net iets meer draait om geloof dan om werken. Natuurlijk kan het niet zonder daden, de Schrift is daar kristalhelder over, maar het start met Christus, het gaat door Christus en het resulteert in Christus.
Anders gezegd, dat wat jij een onbelangrijk verschil lijkt te noemen, is juist de essentie: is het verbonden met Christus, of niet?

Quote:
Op dinsdag 07 december 2010 09:40:00 schreef anastasia het volgende:
Feit is dat Reiki het niet vanuit een christelijk perspectief doet, maar met demonen heeft het ook weinig te maken.
Quote:
En of die "energie" nu placebo is of niet, tja, een mystieke ervaring van een mens wordt ook wel verklaard "ach, dat is gewoon een prikkeling van een bepaald hersen gebied, dat kunnen we met stroompjes ook opwekken in niet gelovige mensen in een lab-setting". Het maakt de ervaring er niet anders om.
Quote:
Wat mij in de praktijk wel is opgevallen is dat sommige mensen willen helpen om het helpen en dan vanuit zichzelf werken en vermoeid raken en dat anderen handopleggen ( of nu vanuit christelijk perspectief of vanuit "zweef" theorieen) vanuit overgave (ik heb geen idee wat er nodig is, geen idee wat past in het geheel der dingen, laat gebeuren wat mag en goed is) en dat deze mensen vaak juist energieker en verfrist zijn door hun werk.
Quote:
Ik ervaar wel degelijk energie en ik ervaar wel degelijk Gods aanwezigheid, maar of ik nu iemand tegenkom die handoplegt in "Christus Jezus naam" of Reiki of Egyptian Healing en wat er meer is ( maar met deze 3 heb ik ervaring), ik ervaar dat het altijd uit dezelfde bron komt.
Quote:
Als je nu ontdekt dat je mensen kunt helpen met je handen door Reiki, of dat je het ervaart door je ontwikkeling binnen je geloof, het is niet de intiatie bij Reiki die je daarvoor opent en ook niet de werking van de Heilige Geest die je daarvoor opent. Het is gewoon het feit dat je eigen hersenen de mogelijkheid openen.
Quote:
Je kon het altijd al, net zo goed als je altijd al de capaciteit had om te leren lezen, maar als je nooit met letters in aanraking komt, dan gebeurt er ook niks. En net zo goed als er kinderen zijn die spontaan zelf die rare code leren ontcijferen door goed te luisteren en te kijken bij het voorlezen door pa en ma, moeten anderen het aangeleerd krijgen door gestructureerde lessen en kan de een het beter en sneller dan de ander en zitten er in sommige hersenen structuren die het ontzettend bemoeilijken. Maar allemaal worden ze er beter in door te oefen, door het te doen. Voor de een wordt het de opening naar een wondere wereld, voor een ander is het een nuttige noodzaak om je studieboeken te snappen, misschien eens de krant te lezen, maar daar houdt de liefde voor het lezen op en voor een enkeling is er wel het besef van die wondere wereld, maar is het een worsteling om er door te komen.
Quote:
Met handopleggen en daarmee goede dingen bereiken is het hetzelfde. Wie oefent wordt beter, maar iedereen heeft de mogelijkheid. Sommigen ontwikkelen het spontaan, anderen krijgen het aangereikt, sommigen kunnen slechts een pijntje van een schaafwond verminderen, anderen doen dingen die wonderbaarlijk lijken. Maar net zo min als we er van opkijken dat we kunnen leren lezen, zo min zouden we er verbaasd over moeten zijn dat we kunnen "healen"
Quote:
En het is i.h.a. toch goed om je eigen taal eerst maar eens te leren, maar we zijn niet verbaasd als iemand meer talen kent en we keuren ook chinees of arabisch niet af. Een kind dat leest in het swahili verbaast ons niet, we begrijpen er waarschijnlijk geen jota van als we proberen mee te lezen, maar we zijn niet verbaasd dat het kind de tekst begrijp en er van leert. Als christen is Reiki mogelijk niet "je moers taal" maar het niet verstaan van die weg maakt de weg niet automatisch "demonisch".
Quote:
We zijn als westerlingen misschien allemaal wel behept met een vorm van "denkdyslexie" waardoor we die weg alleen met grote moeite en gebrekkig kunnen "lezen" Maar wij kunnen hetzelfde op andere manieren begrijpen, met andere concepten, uitdrukkingswijzen en manieren, beter passend bij en dichter bij onze wortels. En als die wortels christelijk zijn, dan is ook daar een weg die met "helen"werkt.
Quote:
Wees niet te bang dat je die "foute" Reiki gebruikt als je "healt" Als jij merkt dat je iets goeds kunt bewerkstelligen met aanraken van mensen en jij doet dat vanuit een christelijk perspectief, vanuit de intentie dat "Zijn wil geschiedde" dan doe je, voor zover ik het nu kan zien en begrijpen, niks verkeerds.

Quote:Er kan inderdaad licht afstralen van mensen, maar er is een verschil tussen het licht dat van Jahweh komt en energiebanen, chakra's en aura's.
Op woensdag 08 december 2010 00:04:42 schreef anastasia het volgende:
Om op je laatste alinea te reageren: Natuurlijk hoort constant reflecteren over wat zijn wil is erbij. Maar waarom zouden filosofien over energiebanen, chakra's, etc er niet bij kunnen horen. Aura's, licht dat van mensen afstraalt, worden in de bijbel beschreven, maar niet bij naam genoemd.
Exodus 34:35 Wanneer de Israëlieten aan het gelaat van Mozes zagen, dat de huid van zijn gelaat straalde, deed Mozes de doek weer voor zijn gelaat, totdat hij naar binnen ging, om met Hem te spreken.
Mattheüs 17:2 En zijn gedaante veranderde voor hun ogen en zijn gelaat straalde gelijk de zon en zijn klederen werden wit als het licht.
Handelingen 6:15 En allen, die in de Raad zitting hadden, zagen, toen zij hem aanstaarden, zijn gelaat als het gelaat van een engel.
2 Corinthiërs 3:18 En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.
Quote:Jezus deed wel constant wat van Hem gevraagd werd.
De bedekking op ons aangezicht, dat is de "vervuiling" die we zelf veroorzaken. Er zijn weinig mensen die het kunnen volbrengen constant Zijn Wil te leven, te doen en te zijn. Zelfs Jezus niet, wat logisch is, omdat Hij ook volledig mens was. Ook hij werd op de preof gesteld en op het einde had hij een moment van volledig besef van de zwaarte van wat van Hem gevraagd werd.
Quote:Reiki botst met alle christelijke denkbeelden. Als iemand reiki bewust omarmt en in praktijk blijft brengen, is diegene geen christen. Reiki en christendom zijn tegenpolen, elkaars vijanden.
Dat Reiki botst met jouw christelijke denkbeelden en waarschijnlijk met veel christelijke denkbeelden, betekent nog niet dat het voor een ieders christelijke denkbeelden botsend hoeft te zijn.
Quote:Reiki is altijd vuil. Alleen genezing door de Heilige Geest is zuiver en heeft niets met reiki te maken, maar is er de tegenpool van.
En dan bemoedig ik hem, niet te angstig te zijn dat die "vuile Reiki" er "doorheenkomt" ,mits hij zijn gerichtheid en intenties houdt op God.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast